Joran Iedema (26) scrolde eens door zijn rekeningoverzicht en trof een abonnement voor de sportschool waar hij al drie maanden niet meer was geweest. Als slachtoffer van het beproefde verdienmodel van fitnessboeren, was hij nog gemotiveerder om zijn app Dyme te lanceren.

Daarmee kunnen mensen met één klik overstappen naar bijvoorbeeld een goedkopere energieaanbieder, of zich ontdoen van overtollige, vergeten abonnementen.

“Mensen gaan steeds makkelijker een abonnement aan voor muziek, films en zelfs een fiets. Zo raken ze het overzicht over hun vaste lasten een beetje kwijt”, schetst Iedema.

“Bijna de helft van de Nederlanders kampt met vergeten abonnementen”, verwijst hij naar Nibud, de budgetvoorlichtingsinstantie die hamert op het houden van overzicht op de financiën om zo te besparen en betalingsproblemen te voorkomen.

“En uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat 51 procent van de Nederlanders best wil overstappen naar een andere energieaanbieder, maar dit te veel moeite vindt. Dat soort problemen willen we voor mensen oplossen met Dyme. Op die manier kunnen ze zo’n 700 euro per jaar besparen.”

Maar dat kan alleen als Dyme inzicht krijgt in je vaste lasten via je rekeningoverzicht. Sinds kort is dat mogelijk met de nieuwe wet PSD2, waarmee derde partijen toegang kunnen krijgen tot je bankgegevens als jij daar toestemming voor geeft. Op dit moment kunnen klanten van ING, ABN Amro, Rabobank en Bunq hun rekening aan de app koppelen, in september volgen de overige banken. Dyme is een van de eerste financiële diensten die gebruikmaakt van PSD2.

Lees ook op Business Insider

Reden voor Business Insider om oprichter Iedema 7 vragen te stellen over zijn nieuwe app.

Hoe werkt Dyme?

Iedema: “Als je onze app downloadt is het mogelijk om je bankrekening hieraan te koppelen. Uit het rekeningoverzicht filteren wij je vaste lasten en abonnementen, waardoor je een duidelijk overzicht krijgt van wat je periodiek betaalt. Overigens hoef je niet het hele rekeningoverzicht aan Dyme te koppelen, je kunt ook een selectie maken van vaste lasten die je wilt toevoegen. Je geeft Dyme toestemming om de gegevens te analyseren. Wil je dat wij alternatieven aanbieden, dan geef je daar apart toestemming voor. Je kunt vervolgens met één klik opzeggen of overstappen.”

Bij welke abonnementen of diensten kan Dyme je helpen opzeggen of overstappen?

Iedema: “Overstappen is het makkelijkst bij energieaanbieders, dus daar ligt nu onze focus. Dyme heeft inzicht in wat je het afgelopen jaar hebt betaald en in je eindafrekening, zo kunnen we je energieverbruik inschatten. Hieruit kunnen we ook afleiden welk contract je hebt en onder welke voorwaarden. We vragen je of dit klopt en laten eventueel goedkopere alternatieven zien waarbij we ook een schatting geven van de besparing als je overstapt.”

“De komende 14 maanden willen we verschillende verzekeringstypen aan de dienst toevoegen, zoals reisverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen. Daarna komen telecom, televisie en internet aan de beurt. Op den duur willen we mensen ook helpen overstappen naar een andere zorgverzekering, maar dit is ingewikkelder en daarom zijn we ons algoritme aan het verbeteren. Om het te vullen met gebruikersinformatie, stellen we nu nog wat vragen aan mensen als ze de app hebben gedownload. Dat is straks niet meer nodig.”

Duwt Dyme mij straks ook naar een andere sportschool?

Iedema: “Nee, de overstapservice is vooral voor de grote vaste lasten waar mensen veel op kunnen besparen. Lidmaatschappen en abonnementen zoals van tijdschriften, sportscholen en loterijen zeggen we vooral op. We hebben nu zo’n 10.000 gebruikers. Zodra Dyme een overzicht geeft van de vaste lasten, is dat voor gebruikers al een realisatiemoment. Dan zie je al dat mensen gaan opzeggen.”

Dyme is eigenlijk ook een prijsvergelijker. Waar halen jullie de prijsinformatie vandaan?

Iedema: “Bij prijsvergelijkers moet je actief naar hun platform gaan om te weten te komen wat je daar kunt besparen. Wij gaan een stapje verder door je vaste lasten meteen tegen het licht te houden en direct een opzegging of overstap te regelen. Op dit moment werken we samen met een partner die vooral actief is als prijsvergelijker en ons de prijsinformatie verschaft.”

Als gebruiker geef je Dyme toestemming je bankgegevens in te zien, krijgt deze partner van Dyme daar ook inzicht in?

Iedema: “Nee, absoluut niet. Het is de bedoeling dat we onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank (DNB) die momenteel onze aanvraag voor een vergunning in behandeling heeft. We gaan ervan uit aan alle veiligheidsstandaarden met betrekking tot privacy te voldoen en delen dus geen data met andere partijen. Dat is niet ons verdienmodel.”

Wat is dan wel jullie verdienmodel?

Iedema: “Voor elke overstap krijgen we een fee die bij elke provider gelijk is. Op die manier kunnen we onze gebruikers onafhankelijk een aanbieding doen. De fee bedraagt gemiddeld 25 euro per overstap.”

Vaste lasten zijn ook terug te vinden in de apps van banken, die steeds uitgebreider worden met bijvoorbeeld kasboekjes en spaardoelen. Wat als banken ook met opzeg- en overstapdiensten aan de haal gaan?

Iedema: “Mensen betalen steeds meer met hun pinpas waardoor de vaste lasten in het rekeningoverzicht van de bankenapp ondergesneeuwd raken. Ik denk dat Dyme daarom een beter overzicht biedt van de vaste lasten. Wij zien dat banken inderdaad meer diensten aanbieden in hun apps, maar dit is voor hen vooral een bijproduct. Voor ons is het onze kernactiviteit, we willen onze service zoveel mogelijk perfectioneren.”

“Een opzegservice is niet zomaar gebouwd, daar komt heel wat bij kijken. Met onze focus hebben we denk ik een voorsprong op banken die eventueel dezelfde dienst willen bieden.”

Lees meer over personal finance: