Ondernemers hebben vaker te maken met identiteitsfraude. Dit kun je ertegen doen. 

Fraudeurs hebben niet meer nodig dan iemands naam en adresgegevens om een valse bestelling te plaatsen bij een webshop. De factuur is voor het slachtoffer, de bestelling voor de oplichter. Vervelend voor de klant, maar ook voor de ondernemer, die meestal kan fluiten naar zijn centen.

Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken gaf eerder deze maand aan dat het aantal slachtoffers van identiteitsfraude hoger is dan eerder werd geschat. In 2012 waren tussen de 672.787 en 869.816 burgers slachtoffer van identiteitsfraude, waarbij een schade werd opgelopen van tussen de 393 en 508 miljoen euro.

Identiteitsfraude via webshops is één van de meest veelvoorkomende vormen van identiteitsfraude, geeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken desgevraagd aan.

Ondernemers kunnen ook slachtoffer worden van identiteitsfraude als hun persoonsgegevens worden misbruikt. Het Burgerservicenummer (BSN) van zzp’ers is makkelijk af te leiden via het btw-nummer, dat in de meeste gevallen verplicht moet worden vermeld op de bedrijfswebsite.

Hoe zijn deze vormen van fraude te voorkomen? Z24 sprak betrokkenen en verzamelde vier tips.

Tip 1: Controleer verdachte bestellingen

Voor webwinkelhouders is het onwerkbaar om iedere klant te controleren, aldus Paul Alfing van Thuiswinkel.org. Check daarom alleen verdachte bestellingen.

Heeft een klant bijvoorbeeld tien iPads besteld, dan doet een simpel telefoontje wonderen. “Een goedwillende klant die een foutje heeft gemaakt is blij met de service, terwijl fraudeurs vaak hun bestelling intrekken,” aldus Alfing.

Controleer ook via Mijnpolitie.nl of het vermelde telefoon- en bankrekeningnummer in verband wordt gebracht met eerdere fraudegevallen.

Tip 2: Bescherm je gegevens

Net als particulieren moeten ondernemers hun persoonsgegevens zo veel mogelijk afschermen, om te voorkomen dat hun identiteit wordt misbruikt.

Volgens Els Prins van MKB Nederland is het “lastig” om gevoelige bedrijfsgegevens compleet af te schermen van de buitenwereld. Zzp’ers geven vaak hun thuisadres op bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en van hun btw-nummer is het burgerservicenummer (BSN) makkelijk af te leiden.

Waak over de gegevens die niet openbaar zijn, zoals bankrekeningnummers. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude raadt aan om alleen een kopie van je paspoort te verstrekken als het BSN is doorgestreept. Vermeld ook het doel en de datum op de kopie.

Tip 3: Schakel hulp in

“Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar identiteitsfraude is lastig te voorkomen,” stelt Prins van MKB Nederland. Daarom is het belangrijk dat ondernemers direct reageren als zij identiteitsfraude vermoeden.

Ontvang je bijvoorbeeld facturen met bestellingen die je niet hebt gedaan, doe dan meteen aangifte van bewuste misleiding. Bewaar de facturen zodat je die kan gebruiken als bewijsstukken.

Incassobureau Lindorff geeft aan dat bij het vermoeden van fraude een onderzoek wordt ingesteld, waarbij onder meer je procesverbaal wordt beoordeeld. “Als uit onderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van vermoedelijke fraude, dan kan een gedupeerde schadeloos worden gesteld,” aldus een woordvoerder.

Voor gericht advies kunnen ondernemers terecht bij de Fraudehelpdesk of een melding doen op de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude.

Tip 4: Herken de bekende trucs

Een aantal trucs van identiteitsfraudeurs zijn makkelijk te herkennen. Zo merkt incassobureau Lindorff dat fraudeurs vaak bestellingen plaatsen op leegstaande huizen, om het pakketje op te halen als de postbode langskomt. Geeft een klant dus een adres op van een woning die te koop staat op Funda.nl, dan is er vermoedelijk sprake van fraude.

Ook als op vrijdag rond een uur of vijf een grote bestelling binnenkomt, moet je volgens Alfing van Thuiswinkel.org opletten. Omdat het weekend bijna begint, zijn ondernemers rond die tijd minder geneigd om de bestelling te checken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl