Er is een tweedeling op de automarkt: nieuwe auto’s zijn minder gewild, terwijl de verkoop van tweedehands auto’s in de lift zit.

Vorig jaar zijn er 382.825 nieuwe auto’s verkocht, bijna 15 procent minder dan in 2015. Dat komt deels door de strengere fiscale regels die op 1 januari 2016 zijn ingevoerd, waardoor er vlak voor de jaarwisseling een verkooppiek was.

Maar de trend op de lange termijn is onmiskenbaar: de nieuwverkopen zijn sinds 2000 gestaag gedaald.

De verkoop van occasions zit daarentegen in de lift: autobedrijven verkochten vorig jaar 4,5 procent meer tweedehands wagens aan consumenten dan een jaar eerder, blijkt uit het jaaroverzicht van VWE Trendweb (pdf).

De verkopen tussen consumenten onderling stegen met 2,2 procent.

Met name kleine occasions als de Volkswagen Polo, Opel Corsa en Renault Clio zijn gewild, signaleert Autoscout24, een online marktplaats voor tweedehands auto’s. Bij bijna de helft van de zoekopdrachten op de site ging het om een auto uit het compacte segment.

“Deze auto’s zijn goedkoper in gebruik, genieten van een voordeligere wegenbelasting en zijn zuiniger dan voertuigen uit het midden- of hogere segment”, aldus algemeen directeur Jurgen Vugts van Autoscout24.

De grotere vraag naar tweedehandsauto’s zorgde voor een prijsstijging van 9 procent in 2016, blijkt uit de Marktmonitor van AutoScout24 (pdf) die woensdag is gepubliceerd. De Autodata Occasion Index, een mandje met 235 modellen die samen goed zijn voor driekwart van de occasionmarkt, staat op het hoogste niveau in jaren.

Minder nieuwe auto’s

Nu zijn occasions altijd al gewilder geweest dan hagelnieuwe personenwagens. Niet iedereen heeft immers het geld om een nieuwe auto aan te schaffen. Maar verhoudingsgewijs zijn tweedehands auto’s populairder geworden: in 2011 werden er voor elke nieuwe personenauto nog 3,3 tweedehands auto’s verkocht, in 2016 is dat opgelopen tot 4,7.

Die verschuiving komt met name doordat de verkoop van nieuwe auto’s in elkaar is gezakt na het uitbreken van de economische crisis in 2008. En daardoor ontstaat een nieuw probleem voor autodealers: er dreigt een tekort aan tweedehands auto’s op de Nederlandse markt.

Consumenten zijn met name op zoek naar occasions van drie tot vier jaar oud, dus uit 2012 of 2013. In die jaren was er juist sprake van een verkoopdip bij nieuwe auto’s. Daardoor is er nu onvoldoende aanwas van tweedehands modellen.

“Het lukt nog wel om geschikte tweedehandsauto’s te vinden die in redelijke tot goede staat verkeren en tegen een goede prijs kunnen worden verkocht, maar het wordt wel steeds moeilijker”, zei autohandelaar Jan Philibert eerder tegenover het Financieele Dagblad.

Import fors gestegen

Autodealers kijken daarom vaker over de grens voor occasions, met name in Duitsland en België. De import van personenauto’s is vorig jaar met 20 procent toegenomen, tot ruim 168.000 stuks.

Bijna de helft van deze geïmporteerde occasions is jonger dan 5 jaar, aldus VWE. Populairste modellen zijn de Volkswagen Golf en Polo.

Jonge, compacte tweedehands auto’s zijn dus erg in trek. Toch denkt Jurgen Vugts van Autoscout24 dat consumenten nu een goede koop kunnen doen. “Een kleine occasion kostte in 2016 gemiddeld 8.839 euro en een compacte auto gemiddeld 11.329 euro. Ondanks een grotere vraag naar dit type auto, steeg de prijs ervan slechts met 1 procent het afgelopen jaar.”

LEES OOK: Auto beschadigd, dader onbekend, wat nu?