• De NS gaat naast fietsen ook auto’s verhuren. De deelauto is straks te boeken en te betalen via de NS-app.
  • De spoorvervoerder is nog in gesprek met aanbieders van deelauto’s over de hoeveelheid stations waar de auto’s komen.
  • De stap is een logisch vervolg op het succes van de ov-fiets. Daarop zijn in 2019 een recordaantal van 5,2 miljoen ritten gemaakt.

In de toekomst kun je op treinstations verspreid over het hele land een deelauto pakken van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Die auto krijgt geen blauw-geel uiterlijk, zoals de ov-fiets, maar zal wel herkenbaar zijn als een auto die bij de NS hoort.

Dat kondigde de NS aan bij de presentatie van de jaarcijfers.

De spoorvervoerder is nog in gesprek met aanbieders van deelauto’s over de hoeveelheid stations waar de auto’s komen. “Vooral op regionale stations zijn de auto’s nuttig. Daar zijn vaak plekken waar je met het ov bijvoorbeeld ’s avonds laat niet meer kunt komen”, aldus een woordvoerder van NS.

De deelauto is straks te boeken en te betalen via de NS-app.

De NS werkt al sinds 1997 samen met Greenwheels. Bij 110 stations staan wagens van het deelautobedrijf die zijn te boeken voor klanten van NS-Zakelijk.

Ov-fiets is een razend succes

De NS begon in 2008 met het verhuren van deelfietsen. Inmiddels is de ov-fiets op bijna driehonderd locaties beschikbaar en hebben meer dan 890.000 mensen een abonnement.

Vorig jaar zijn er ongeveer 5,2 miljoen ritten met de fietsen gemaakt. Een nieuw record, want in 2018 waren dat er nog 4,2 miljoen.

Volgens NS komt bijna de helft van de reizigers met de fiets naar het station en pakken velen na de treinrit een ov-fiets om het laatste stukje af te leggen naar de plaats van bestemming.

Om het de fietsers gemakkelijk te maken en gehannes met fietssleuteltjes te verminderen, wordt nu op station Apeldoorn getest of de ov-chipkaart ook als fietssleutel is te gebruiken voor de ov-fiets. Als de proef slaagt, wordt de methode in 2020 in het hele land ingevoerd.

NS-personeel krijgt een bonus

Op een persconferentie op Rotterdam Centraal zei de NS verder ook meer in te gaan zetten op kunstmatige intelligentie, door bijvoorbeeld met drones stationsinspecties uit te voeren.

De NS profiteerde afgelopen jaar van een sterke toename van het aantal reizigers. Tjalling Smit, directeur Commercie en Ontwikkeling, zei dat de NS wil blijven groeien. "We gaan meer treinen inzetten op drukke trajecten om de groei aan te kunnen. Ook willen we reizen in daluren aantrekkelijker maken en overleggen met werkgevers en scholen over het versoepelen van begintijden van werk en college."

Topman Roger van Boxtel zei dat NS "het beter doet dan ooit". "De resultaten zijn een goede grondslag voor onze nieuwe strategie. We willen duurzaam ontwikkelen en een brede mobiliteitsaanbieder worden". Het bedrijf maakt ook 6 miljoen euro vrij voor een bonus voor alle personeelsleden.

Lees meer: