• De Zuid-Koreaanse hitserie Squid Game wordt door een Noord-Koreaanse propagandawebsite geprezen.
  • Het Netflix-drama zou heel goed de “beestachtige, kapitalistische samenleving van Zuid-Korea” weergeven, waar “extreme competitie” mensen tot het uiterste drijft.
  • In het artikel wordt niet gemeld dat één van de hoofdfiguren van Squid Game een vluchteling uit Noord-Korea is.

De hitserie ‘Squid Game’ van Netflix wordt geprezen op een Noord-Koreaanse propagandawebsite. In de dramaserie wordt belicht dat in Zuid-Korea “corruptie en wangedrag van immorele schurken aan de orde van de dag zijn”, stelt het artikel dat op 12 oktober op de website Arirang Meari verscheen.

Squid Game geeft “de realiteit van een kapitalistische samenleving weer”, een “samenleving met ongelijkheid en waar mensen als schaakstukken worden behandeld”, aldus de auteur van het stuk wiens naam niet wordt vermeld.

Op 17 september ging de Zuid-Koreaanse serie in première op Netflix. Squid Game schoot meteen naar de top van meest bekeken content.

In de eerste maand haalde de serie 111 miljoen kijkers. Squid Game vertelt het verhaal van 456 Zuid-Koreanen die in financiële nood verkeren. Ze kiezen ervoor om mee te doen aan dodelijke uitdagingen die gemodelleerd zijn naar de kinderspelletjes uit hun jeugd. Wie wint krijgt 38 miljoen dollar.

“Squid Game maakt mensen bewust van de beestachtige Zuid-Koreaanse samenleving, waarin mensen door extreme competitie tot het uiterste worden gedreven en hun menselijkheid wordt weggevaagd”, zo valt te lezen in het Arirang Meari-artikel.

In het stuk wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat één van de hoofdfiguren van Squid Game een Noord-Koreaanse vluchteling is. Kang Sae-byeok gaat in de serie tot het uiterste om een betere toekomst voor zichzelf en haar familie te bewerkstelligen.

Ook de met een Oscar bekroonde Zuid-Koreaanse film ‘Parasite’ werd geprezen in diverse Noord-Koreaanse media, meldde Reuters afgelopen februari. De film legt de realiteit bloot van de kloof tussen rijk en arm in Zuid-Korea, was de strekking van de artikelen.

Cultuurstrijd tussen Noord- en Zuid-Korea

De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un heeft de Zuid-Koreaanse popcultuur een “gemeen kankergezwel” genoemd. Er geldt in het Noorden een streng verbod op drama’s en K-pop uit het Zuiden.

Degenen die betrapt worden op het consumeren van popcultuurproducten kunnen op zware straffen rekenen als dwangarbeid en gevangenisstraf. Het Noorden heeft de K-pop-industrie ook bekritiseerd en beschuldigd van ‘slavenernij-achtige uitbuiting’. Iets wat overigens ook hier wordt besproken.

Als reactie daarop stuurt het Zuiden K-pop soms over de grens met grote speakers, waaronder het nummer ‘Bang Bang Bang’ van de YG Entertainment boyband Big Bang.

Terwijl Noord-Korea blijft wijzen op de nadelen van leven in het Zuiden, worstelt de bevolking in het Noorden met de coronapandemie en een ernstig voedseltekort. Het regime van Kim Jong-un staat er ook om bekend mensen neer te schieten die het land willen ontvluchten.

Netflix blij met megahit Squid Game

Squid Game is met 111 miljoen kijkers volgens Netflix de show die het beste ooit scoorde in de eerste vier weken op het streamingplatform. Dat record stond eerder op naam van Bridgerton, dat in de eerste vier weken 82 miljoen keer werd aangeklikt. Squid Game is ook de eerste Netflix-serie die meer dan 100 miljoen kijkers haalde in de eerste vier weken.

Netflix maakt geregeld records bekend en wordt daar vaak om bekritiseerd. Het bedrijf geeft namelijk maar heel selectief cijfers prijs; alleen van goedlopende series en films wordt de score bekendgemaakt. Ook laat de streamingservice die getallen niet toetsen bij een onafhankelijke marktonderzoeker, zoals reguliere zenders wel doen.

Lees meer over Noord-Korea: