Het zal even wennen zijn voor de vaste treinreizigers: de NS heeft het spoorboekje ingrijpend gewijzigd. Business Insider zet de ingrijpendste wijzigingen op een rij.

Den Haag – Eindhoven

Er komt een nieuwe intercity tussen Den Haag en Eindhoven, die over de hogesnelheidslijn gaat rijden. In het begin van 2017 zullen reizigers nog via Breda moeten reizen, maar dat levert al 9 minuten tijdwinst op. Later komt er een directe verbinding, dat scheelt 11 minuten.

Maar er zijn ook groepen reizigers die een nadeel ondervinden: voor reizigers tussen Dordrecht en Eindhoven vervalt de intercity. Ter compensatie komt er een intercity naar Breda, en rijdt de sprinter van Dordrecht naar Breda ook door naar Tilburg en Den Bosch.

Arnhem Nijmegen

De intercity’s tussen Arnhem en Nijmegen stoppen niet meer op tussengelegen stations, en reizen dus sneller. Wie van Zwolle naar Roosendaal gaat, reist daardoor zes minuten korter. Wie wel op de stations tussen Arnhem en Nijmegen wil stoppen, kan in de sprinter naar Wijchen en Den Bosch stappen.

Almere – Schiphol

Het aantal intercity’s tussen Almere en Schiphol wordt verdubbeld: daar gaan nu vier treinen per uur. Maar daardoor wordt de reistijd van Utrecht en Almere tijdelijk vijf minuten langer, en deze trein stopt tijdelijk ook niet op Utrecht Overvecht.

Venlo-Utrecht

Vanuit Venlo en Helmond komt er een rechtstreekse intercity naar Den Bosch en Utrecht. Maar wie van Venlo naar Den Haag wil, kan niet meer direct reizen - je moet dan overstappen in Eindhoven.

Vlissingen - Rotterdam

De reistijd van Vlissingen naar Rotterdam wordt zo'n vijf minuten lager. De intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam blijft wat langer in Roosendaal staan. Maar daardoor is de reis naar Breda, Tilburg en verder wel tien minuten korter.