“Das Auto.” “Wir leben Auto’s.” “Das Beste oder Nichts”. Duitse merken maken graag reclame met slogans in hun eigen taal, in de hoop dat het de associatie met ‘Duitse degelijkheid’ oplevert. Dat zien je niet altijd terug in de prijs van occasions, stelde Z24 vast.

“Jij bent precies een Franse auto, mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot. Maar als de motor nog wil lopen, is al het plaatwerk al verrot.” Henk Westbroek heeft geen hoge pet op van Franse auto’s.

En hij is niet de enige: Franse auto’s hadden lange tijd het imago roestbakken te zijn, tegenover de ‘kwaliteit’ van Duitse auto’s. Koreaanse autobouwers zouden vooral gezien worden als prijsvechters. Hebben die imago’s invloed op de prijzen van tweedehands auto’s?

Om die vraag te beantwoorden, verzamelde Z24 gegevens van ruim 170 duizend occasions die in september op de sites Autotrack en Autotrader werden aangeboden. Auto’s die voor minder dan 500 euro werden aangeboden, oldtimers en auto’s jonger dan twee jaar werden uit het onderzoek gehouden.

De focus ligt op merken uit landen waarvan minimaal drie automerken in de lijst van occasions voorkomen: Duitsland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zuid-Korea en Japan.

Aziaten waardevast

Gemiddeld zijn Japanse en Zuid-Koreaanse auto's het meest waardevast. De prijzen van de auto's uit deze landen dalen met gemiddeld 11,29 procent (Japan) en 11,32 procent (Zuid-Korea) per jaar.

Duitse en Franse auto's zijn met jaarlijkse waardedalingen van respectievelijk 13,69 procent en 13,61 procent juist het minst waardevast.

Opvallend is dat de Japanse en Zuid-Koreaanse auto's in vrijwel elke klasse het beste hun prijs weten te behouden; alleen de Duitse bestelauto's zijn nipt waardevaster dan de Zuid-Koreaanse bestelauto's. Voor een overzicht van alle klasses, gebruik het dropdownmenu in de grafiek hieronder.

Dat Duitse auto's relatief snel hun waarde verliezen, ligt mede aan het hoge aanbod van Duitse (compacte) middenklassers, zoals de BMW 1 en de Volkswagen Golf.

Ruim de helft van de Duitse auto's valt in deze klasse. (Compacte) middenklassers dalen gemiddeld relatief sterk in waarde (14,27 procent), wat het Duitse gemiddelde doet opdrijven. De Duitse (compacte) middenklassers zitten met 14,11 procent rond dat gemiddelde.

Voor de Franse merken is deze klasse ook relatief belangrijk - een derde van de aangeboden Franse auto's is een (compacte) middenklasser. Denk bijvoorbeeld aan de Peugeot 307 en de Citroen C4. De prijsafname van Franse merken in deze klasse is relatief hoog, met 15,86 procent per jaar, wat de hoge gemiddelde waardedaling van Franse auto's verklaart.

Hoe kleiner de auto, hoe hoger de occasionprijs

Merken uit andere landen moeten het vaak hebben van de kleinere auto's, die een stuk waardevaster zijn: gemiddeld dalen kleinere auto's 10,9 procent in waarde. Zuid-Koreaanse en Japanse merken zijn juist in deze klasse extra waardevast, met onder meer de Suziki Alto en Kia Picanto: een Zuid-Koreaanse kleine auto neemt per jaar 9,52 procent in waarde af, een Japanse gaat daar nog onder met 9,3 procent.

In de top-10 meest aangeboden occasions, inclusief de merken die buiten het landenonderzoek vielen, is net als bij een eerder onderzoek van Z24 de Ford Fiesta de auto die het minst in waarde achteruit gaat. De BMW 3 en Audi A4 strijden om de koppositie als het gaat om snelste waardeafname onder de meest aangeboden auto's.

Kijk je naar, los van de populariteit, welke auto's het snelst hun waarde verliezen dan is de elektrische Renault Fluence koploper. De auto verliest per jaar 28,65 procent aan waarde.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Lees ook

Auto importeren uit Duitsland of België: wanneer loont het?

Welke occasion is het meest waardevast? Ford Fiesta en VW Polo

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl