Iedereen weet wat je bedoelt als je zegt dat je dit weekeinde een Netflixserie gaat bingewatchen: een serie kijken tot je ogen vierkant zijn. Netflix stond zelf aan de wieg van het begrip. Nieuwe seizoenen van zelf geproduceerde series werden meteen in zijn geheel online geknald.

Maar bij de streamingdienst waren ze zelf helemaal niet zo blij met de term. In 2013, toen Orange Is the New Black in première ging, voelde menig medewerker zich niet lekker bij het woord ‘binge’, dat brassen of schransen betekent.

“Er was controverse rond het woord ‘binge’ en we probeerden actief andere werkwoorden te vinden die geen negatieve associatie opriepen”, zegt Cindy Holland, hoofd ‘original content’ bij Netflix, tegen de Hollywood Reporter. “Maar het publiek en de media bleven er maar op terugkomen, en daarom hebben we het maar zo gelaten en geaccepteerd.”

Een alternatief dat Netflix probeerde te lanceren was marathonkijken, zegt een oud-medewerker van Netflix tegen Business Insider. ‘Bingen’ wordt geassocieerd met overmatig eten, drinken en wat al niet meer, terwijl marathon staat voor gezondheid en een goede prestatie leveren.

“Ik hou niet van de term ‘binge’, omdat het bijna pathologisch klinkt”, zei Netflix-manager Todd Yellin in 2012 tegen The Wall Street Journal toen het fenomeen momentum kreeg. “Marathon klinkt meer als iets wat je kunt vieren.”

Cindy Holland zegt dat Netflix na verloop van tijd meer van het woord 'bingen' is gaan houden. Sterker nog, bingewatching hoort er nu zo bij dat de onderneming zelfs onderzoeksrapporten publiceert welke gebruikers het meest bingen en wie het snelst binget.

Lees meer: