Voor Netflix ontwikkelt de Nederlandse markt zich sterker dan die in het Verenigd Koninkrijk.

Dit zei topman Reed Hastings van de Amerikaanse aanbieder van internettelevisie woensdag tijdens een bezoek aan Amsterdam.

Netflix is sinds september 2013 beschikbaar in Nederland en groeit in de eerste 5 maanden sneller vergeleken met de start op Britse markt, waar Netflix in januari 2012 begon.

“Voor Amerikaanse bedrijven is het Verenigd Koninkrijk normaliter de sterkste, mede doordat het een bekende Engelstalige markt betreft. Verbazingwekkend presteert de Nederlandse markt procentueel gezien in de eerste maanden na de introductie nog beter”, zegt Hastings.

Netflix in Nederland ‘onvoorstelbaar succes’

Zonder concrete cijfers uit te spreken, noemt Hastings de lancering van Netflix in Nederland “een onvoorstelbaar succes”.

"Deel van het succes is dat we in het najaar zijn begonnen. Mensen kijken graag televisie in de koude wintermaanden. We kunnen spreken van een goed begin, maar het is slechts een start. Er zijn nog maar weinig Nederlanders die Netflix kennen, vaak gaat het van mond tot mond."

Eerst naam opbouwen, dan winst maken

Het uitbreiden van het aanbod van actuele tv-series, documentaires en films helpt Netflix de komende periode aan meer Nederlandse abonnees, redeneert Hastings. Netflix draait hier nu nog verlies en bekostigt dat met de winsten die het bedrijf in het thuisland maakt.

"Het kost een paar jaar, omdat we blijven investeren in het snel toevoegen van content. We richten ons eerst op het krijgen van een goede reputatie in de nieuwe markten’’, vervolgt Hastings.

Uitbreiden naar meer Europese landen

Netflix breidt dit jaar nog uit naar meer Europese landen. Hastings wil niet kwijt welke landen dat zullen zijn, behalve dat het een substantiële nieuwe markt zal zijn.

"Het wordt meer dan België, ook Duitsland wacht en Frankrijk, net als Polen en Turkije. Het zijn geweldige markten. Uiteindelijk willen we overal en wereldwijd de beste tv-series en films aanbieden."

Deal met Disney

Vanaf komende maand profiteren Nederlandse abonnees van de deal die het bedrijf sloot met Disney, waardoor Disneyfilms hier eerder op Netflix dan op traditionele televisiezenders te zien zullen zijn. De animatiefilm Monsters University komt in maart beschikbaar voor Nederlandse abonnees.

Better Call Saul, de spin-off van Breaking Bad, komt dit najaar als eerste naar Nederland, kort na de tv-uitzendingen in de VS. Ook afleveringen van de comedyserie Modern Family zijn in Nederland eerder beschikbaar op Netflix dan in het thuisland.

Lees ook

Netflix boekt winst- en omzetstijging

RTL komt met antwoord op Netflix

Netflix baseert aanbod op torrentsites

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl