De metaverse is het ‘buzzword’ in vele sectoren op dit moment. En dat terwijl er eigenlijk nog geen duidelijke definitie is van de metaverse. Toch lijkt het onvermijdbaar dat het groot gaat worden. Dat betekent dat ook jij (en ik) in de toekomst onze winkelsessies in die nieuwe digitale wereld kunnen gaan houden. Maar hoe gaat dat in z’n werk, en wat gebeurt er nu al?

“Eigenlijk zie je dat retailers zich al bezighouden met de metaverse”, zegt Nick Botter, chief innovation officer bij Salesforce. “Neem bijvoorbeeld Gucci, die hebben een volledige winkelervaring neergezet waarbij je in de metaverse de winkel kunt bezoeken en daar je nieuwe Gucci-tas kunt bekijken en uiteindelijk ook kan kopen.”

Botter houdt zich dagelijks bezig met de digitale ontwikkelingen binnen de retail. Daar horen nu dus ook de ontwikkelingen op het gebied van de metaverse bij. Ook was hij onlangs in New York op de grootste retailbeurs ter wereld, waar hij veel spelers kon ondervragen over hun visie op de metaverse en NFT’s, want die laatste lijken onlosmakelijk verbonden met de virtuele werelden.

Lees ook: Wat je moet weten over NFT’s: digitale verzameltokens die voor miljoenen verkocht worden

Nick Botter, chief innovation officer bij Salesforce. Foto: Salesforce
Nick Botter, chief innovation officer bij Salesforce. Foto: Salesforce

Welke definitie van de metaverse?

Maar wat die metaverse dan precies is of moet gaan worden, daar kan Botter geen duidelijk antwoord op geven. "Het is op dit moment erg lastig om een definitie van een metaverse te geven, omdat het er eigenlijk nog niet is. Wel zien we veel stappen richting een metaverse of iets wat later een metaverse kan worden."

Daarmee wijst Botter op de ontwikkeling van 3D-winkelervaringen zoals bij Gucci. Het is een enorme kans voor retailers om op deze manier hun klanten te betrekken bij de hele merkervaring en tegelijkertijd meerwaarde te creëren. "Als je nu naar Amazon kijkt, dan zie je dat het eigenlijk een platte webshop zonder enige ervaring is. Het is het toppunt van optimalisatie, waarbij de bedoeling is dat je zo snel mogelijk een product koopt en weer weg bent", vertelt Botter.

"Dat zien we ook steeds meer terug bij andere webshops. Neem die van Nike en Adidas maar. Het enige verschil is de richting waar de schoenen naar wijzen. Bij Nike wijzen ze naar links, bij Adidas naar rechts. De rest is nagenoeg hetzelfde", lacht Botter. "Dat is een enorm contrast met de winkels in de winkelstraat. Daar zijn beide merken zo ongeveer het tegenovergestelde van elkaar. Met deze ontwikkeling kan de ervaring in de fysieke winkels doorgetrokken worden naar het virtuele."

Maar dat is in essentie nog geen metaverse, dat geeft ook Botter toe. Maar hij ziet het wel als de eerste stappen richting een dergelijke omgeving. Zeker omdat die relatief laagdrempelig zijn vanwege de dalende kosten om in te stappen. De ontwikkelingen op het gebied van Unreal en Unity (de tools voor het ontwikkelen van deze 3D-omgevingen) gaan zo snel dat de investeringen voor een virtuele winkel blijven zakken.

En als al die virtuele winkels aan elkaar gelinkt kunnen worden, dan krijg je een grotere ervaring, die wellicht meer overeenkomt met een digitale winkelstraat, en dus een metaverse. Maar zover zijn we nog niet.

Mark Zuckerberg toont zijn avatar in de metaverse. Foto: Facebook
Mark Zuckerberg toont zijn avatar in de metaverse. Foto: Facebook

De metaverse komt er, in welke vorm dan ook

Toch denkt Botter dat de metaverse er zeker gaat komen. In welke vorm is niet duidelijk, al ziet hij de variant van Meta (moederbedrijf van Facebook) voorlopig nog niet verschijnen. Hij pakt een Oculus (VR-bril) erbij om zijn punt te maken. "Heb je ooit wel eens zo'n ding op gehad? Hij is best zwaar", zegt hij terwijl hij de bril wegend in zijn hand houdt. "Je bent er dan ook na 90 minuten echt wel klaar mee om hem op je neus te hebben. Daarnaast hebben wij nu 200 van die brillen, maar ik zie ze voorlopig nog niet bij consumenten thuis."

Daarmee komen we bij een andere kans, of valkuil, aan, want volgens Botter zijn de metaverse en alle ontwikkelingen eromheen niet gericht op 30-plussers. "Wij kijken heel anders tegen deze technologie aan dan de 15-jarigen die ermee opgroeien. Zij brengen hun dagen door in games die heel veel weghebben van een metaverse. Voor hun zal de ontwikkeling en de stap naar de metaverse niet meer dan normaal zijn. Andere generaties zullen op een later moment pas overstappen."

Voor retailers die zich op die jongere doelgroep richten, is elke stap richting de metaverse dan ook een goede, denkt Botter. Volgens hem kun je er maar beter vroeg bij zijn, al moet je daarbij je merk niet uit het oog verliezen. "Het gaat er juist om dat je als retailer je merkervaring in de metaverse overbrengt op de doelgroep, niet dat je meegaat in de hype van het moment, die eigenlijk helemaal niet bij je merk past", waarschuwt Botter.

Daarnaast moet het ook geen gimmick worden. "Ik zeg altijd 'go beyond the gimmick'. Daarmee bedoel ik dat je niet zomaar in iets moet stappen omdat iedereen het doet. Je moet eerst goed nadenken of het bij je merk past, of je doelgroep ermee bezig is en hoe je de twee aan elkaar kan koppelen", zegt Botter. "Zie het als een manier om de binding met je klanten, de relaties, te versterken. Dat doe je niet door eenmalig iets te doen, dat doe je door je ergens voor langere tijd aan te verbinden."

En NFT's? Hoe zit het daarmee?

En hoe NFT's in dit hele verhaal passen? Dat is nog even zoeken. Er zijn wat leuke initiatieven opgedoken waarbij fysieke producten gekoppeld worden aan NFT's die dan vervolgens weer recht geven op extra diensten, of andere voordelen. Zie het als een digitale klantenpas, maar dan echt alleen verbonden aan het product. "Als je de jas doorverkoopt, dan verkoop je dus ook de privileges door", zegt Botter.

Een collectie van NFT's. Foto: CryptoPunksRokas Tenys
Een collectie van NFT's. Foto: CryptoPunksRokas Tenys

Dat schept vooral waarde voor de klant, maar niet zo zeer voor de verkoper. Dus daarbij is er geen grote motivatie voor de ontwikkeling van dit soort producten. "Maar ook daar is wat op gevonden. Ik zag bijvoorbeeld een initiatief waarbij bij de doorverkoop van een NFT 10 procent van de opbrengst naar de originele maker gaat", vertelt Botter.

"Dat doet bijvoorbeeld Nike als een van hun NFT's wordt doorverkocht, maar het kan ook ingezet worden om de milieuonvriendelijke wereld van Fast Fashion om te vormen. Als je bij de tweedehandsverkoop van kleding 10 of 20 procent van de waarde terugspeelt naar de maker, dan heeft die minder motivatie om telkens weer nieuwe kledingstukken op de markt te brengen."

Maar wederom staat ook deze technologie nog in de kinderschoenen, want het toepassen in de praktijk is lastig. Ook is het moeilijk om NFT's echt onlosmakelijk aan fysieke producten te koppelen, waardoor je bij doorverkoop echt afhankelijk bent van de eerlijkheid van mensen.

"Op de korte termijn overschatten we altijd wat technologie kan doen, maar we onderschatten de effecten op de lange termijn", lacht Botter. Hij wijst erop dat hij de eerste ontwikkelingen richting een echte metaverse misschien in 2030 ziet, maar een echte virtuele metaverse is er dan nog niet. "Dat is een technologiedingetje. We wilden bij de introductie van de 3D-televisie ook niet met een bril opzitten, dat is een beetje hetzelfde met dit."

LEES OOK: Apple weigert mee te doen aan de metaverse met de eigen VR-bril, beweert een analist