• Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird neemt twee bedrijven over: videobelbedrijf 24sessions en gegevensbeheerder Hull.
  • Via MessageBird kunnen bedrijven via hun websites en apps wereldwijd communiceren met klanten.
  • Het bedrijf haalde vorig jaar 200 miljoen dollar op bij investeerders en heeft meer dan de helft daarvan al uitgegeven aan overnames.

MessageBird heeft opnieuw twee overnames gedaan. Het Nederlandse softwarebedrijf koopt het Nederlandse 24sessions, dat zich bezighoudt met videobellen, en het Amerikaanse Hull, een bedrijf voor gegevensbeheer.

Via MessageBird kunnen bedrijven communiceren met klanten. Dat gebeurt via een cloudplatform waaraan allerlei diensten zijn gekoppeld: van sms en e-mail tot Twitter, Facebook Messenger en WhatsApp. Zo’n 15.000 bedrijven zijn klant, waaronder Deliveroo, Heineken en Lufthansa.

Het in 2011 opgerichte MessageBird is van origine vooral sterk in sms- en chatdiensten. In oktober haalde het bedrijf 200 miljoen dollar op bij investeerders. CEO Robert Vis wilde daarmee andere bedrijven kopen, omdat er in de markt voor cloudcommunicatie een consolidatieslag gaande is die is versneld door de coronacrisis. 

“We willen geld klaar hebben liggen om overnames te doen, zodat we snel kunnen handelen om de juiste producten en teams bij ons bedrijf te trekken”, zei Vis tegen Business Insider.

Hij heeft niet lang gewacht om toe te slaan.

In december kocht MessageBird het bedrijf Pusher voor 35 miljoen dollar. Dat bedrijf heeft een platform waarmee allerlei verschillende softwaretalen en -diensten aan elkaar geknoopt kunnen worden.

Videochat ontbrak nog bij MessageBird

Nu komen daar 24sessions en Hull bij. Vis wil tegenover persbureau ANP niet kwijt hoeveel MessageBird neertelde voor beide bedrijven, maar laat wel weten dat het bedrijf meer dan de helft van de 200 miljoen dollar die het in oktober ophaalde bij investeerders al heeft uitgegeven.

De waarde van MessageBird werd bij de laatste investeringsronde op 3 miljard dollar ingeschat. Vis geeft aan dat videobellen een missend onderdeel was bij zijn bedrijf. Vooral banken en bedrijven en organisaties in de gezondheidszorg hadden daar behoefte aan.

Verwacht wordt dat MessageBird nog dit jaar naar de beurs gaat. Volgens Vis bereidt het bedrijf zich daar wel op voor, maar is het een optie en geen doel of noodzaak.

"We zitten al een tijdje tegen winstgevendheid aan en we hebben vrij veel toegang tot geld van investeerders, maar we krabbelen ook niet terug", aldus de MessageBird-topman. "Als bedrijf zijn we binnenkort klaar voor een beursgang. Het is alleen nog de vraag of we het ook gaan doen."

[activecampaign form=30]

Lees meer over ondernemen: