De speciale kersteditie van de Allerhande ligt in de winkel. Dit keer bevat het magazine van Albert Heijn veel vegetarische en veganistische gerechten, en daar is niet iedereen van gediend.

Op de Facebook-pagina van Allerhande klagen mensen dat de kersteditie niet feestelijk genoeg is.

“Geen lekkere braadstukken, geen wild, niet echt speciale visgerechten. Wel quinoa, veel groen en vegetarisch. En daar wacht je dan met spanning een heel jaar op”, schrijft Esther Houtema, die naar de Albert Heijn was gesneld voor de kersteditie. “Deze komt zeer zeker niet op de bewaarstapel. Gelukkig heb ik die van vorige jaren allemaal bewaard.”

Ook Rianne Hanssen is teleurgesteld. “Als je geen vegetariër of veganist bent, ben je duidelijk geen doelgroep meer”, laat ze weten. Hanssen is inmiddels naar de Lidl gegaan, om daar het kerstmagazine mee te nemen. “Vol met lekkere over de top kerstlekkernijen!”

“Heel jammer deze uitgave! Ik mis echt de kerstsfeer en de bijbehorende recepten. Deze feesteditie valt me enorm tegen”, aldus Edith Livius-Van der Zee.

Simon ter Schegget noemt de nieuwe Allerhande “een grap”. “De totale vertrutting is nu definitief doorgeslagen”, schrijft hij. “Ter compensatie zal ik dit jaar een extra groot stuk côte de boeuf kopen en al mijn boodschappen met de auto doen. Stukje CO2-compensatie.”

Maar niet iedereen is negatief over de kersteditie van de Allerhande. Veel vegetariërs en veganisten reageren positief. “Geweldig dat er zoveel vega(n) recepten in staan”, zegt Jan Albert Veenema. “Het moet maar eens afgelopen zijn met die overbodige vleesconsumptie rondom kerst, en de rest van het jaar.”

Lees ook op Business Insider

“Mooi dat er ook aandacht is voor gerechten zónder dat er dieren voor vermoord zijn! Dat past toch ook veel beter bij de kerstgedachte dan al die dode lijken gewetenloos naar binnen harken”, schrijft Bibi Berani-Mulder.

Allerhande laat in een reactie aan het AD weten niets tegen vlees en vis te hebben. “Er mag nog steeds gegourmet worden en côte de boeuf en kalkoen staan er ook in.”

Een ding heeft Albert Heijn in ieder geval goed voor elkaar: heel wat mensen hebben het over de nieuwe editie van hun magazine. Zelfs De Wereld Draait Door besteedt er donderdag aandacht aan. Dat is gewoon slimme marketing. Maar dat Allerhande daar goed in is, wisten we al.

LEES OOK: 4 kerstdinerclichés die echt niet meer kunnen