• De Italiaanse topclub SSC Napoli is een samenwerking aangegaan met cryptocurrency floki inu.
  • Het team achter floki inu heeft ook sponsordeals gesloten met het Spaanse Cadiz en het Indiase Kerala Blasters.
  • De Britse reclamewaakhond houdt de munt echter in de gaten vanwege een recente agressieve advertentiecampagne.

Meme-cryptomunt floki inu heeft een slag geslagen door zich te verzekeren van een samenwerking met 3 voetbalclubs. Het team achter de munt sloot al deals in Spanje en India en presenteerde dinsdag ook een samenwerking in Italië.

SSC Napoli, een van de topteams in Italië, kondigde in een persbericht aan dat het een partnerschap was aangegaan met floki inu voor sponsoring. 

Onderdeel van de overeenkomst is dat het logo van floki inu, een Japanse Shiba Inu-hond met een vikinghelm, achter op de shirts van Napoli te zien zal zijn. Daarnaast zal de gehelmde hond opduiken op led-schermen rond het veld tijdens alle competitiewedstrijden en ook op ander promotiemateriaal worden afgedrukt. 

Napoli is op dit moment koploper in de Italiaanse Serie A.

Ook deal met club uit Primera División

"Ons doel is om de bekendste en meest gebruikte cryptocurrency ter wereld te worden", stelde de marketingafdeling van floki inu in een verklaring. "Daarom vertegenwoordigt de samenwerking met een historisch erkend wereldmerk en een fantastische fanbase als Napoli een fundamentele troef in onze strategie."

"In de eerste weken van nauwe samenwerking, die hebben geleid tot deze aankondiging van het partnerschap vandaag, ontdekten we dat onze club en floki dezelfde waarden en ambities voor groei delen", zei Serena Salvione, Chief International Development Officer bij SSC Napoli. 

Het team achter de spin-off van dogecoin is ook een samenwerking aangegaan met de Spaanse club Cádiz uit de Primera División. Het vikinglogo van floki inu zal daar verschijnen op de mouwtjes van de voetbalshirts. Volgens een aankondiging op Twitter zal dat al gebeuren voor de belangrijke wedstrijd tegen Atlético Madrid komende zondag.

Cádiz was niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar. 

Cryptomunt lanceerde agressieve marketingcampagne

Naast de Italiaanse en Spaanse clubs is floki inu er ook in geslaagd een deal te sluiten met Kerala Blasters. Dat is een club die in India uitkomt op het hoogste niveau, de Indian Super League. De voetbalclub kondigde vorige week aan dat floki inu komend seizoen als sponsor op de mouwen te zien zal zijn.

Floki inu is pas in juni van dit jaar gelanceerd en is geïnspireerd op de meme-crypto's dogecoin en shiba inu. De Shiba inu is een Japans hondenras en vormt het beeldmerk van parodiemunt dogecoin en diens afgeleide, de shiba inu-munt.

Elon Musk, CEO van Tesla, twitterde in juni dat hij een Shina Inu-hond zou nemen en die Floki zou noemen. Daarmee was het idee voor weer een nieuwe munt geboren, zo omschrijft het team van floki inu het idee op hun website.

In minder dan zes maanden tijd is de munt van cult-cryptocurrency naar sponsor van grote voetbalteams doorgegroeid. In de laatste maand alleen al is de koers volgens CoinGecko ongeveer 200 procent gestegen, naar een waarde van 0,00017264 dollar.

Maar floki inu's zoektocht naar werelddominantie gaat niet altijd even gemakkelijk. Het marketingteam lanceerde vorige maand een agressieve advertentiecampagne in het openbaar vervoer van Londen. Er kwamen posters in de metro en op de beroemde dubbeldekkerbussen van de stad.

Zoals veel digitale munten is de cryptovaluta ongereguleerd in het Verenigd Koninkrijk. Het duurde niet lang voordat de campagne in het vizier kwam van de reclamewaakhond.

Transport for London, de openbaarvervoersautoriteit van de stad, zei dat het ervoor zorgt dat alle advertenties in het systeem in lijn zijn met het eigen beleid en voldoen van de Britse reclamecode van de Advertising Standards Agency.

[activecampaign form=28]

Lees meer over meme-crypto's: