Een nieuw jaar gaat vaak gepaard met goede voornemens en afvallen is er daar een van. Kies je ervoor om gewicht te verliezen met een dieet, dan zijn dit de beste en slechtste diëten voor 2020.

Elk jaar stelt online magazine U.S. News and World Report een lijst samen met de beste diëten. Het Mediterrane dieet staat dit jaar voor het derde jaar op rij op nummer een.

Daarmee laat het Mediterrane dieet andere eetregimes, zoals het ketogeen dieet, Weight Watchers, Atkins en Jenny Graig, achter zich. In totaal zijn 35 diëten onder de loep genomen door een panel van voedingsdeskundigen, hartspecialisten en specialisten in diabetes en gewichtsverlies.

De diëten zijn beoordeeld op een schaal van 1 tot 5 in zeven categorieën, waaronder de voedingswaarde, het gemak, de potentie om op de lange en korte termijn gewicht te verliezen, de veiligheid, mogelijke bijwerkingen en de potentie om hart- en vaatziekten en diabetes te helpen voorkomen.

Het Mediterrane dieet scoort op alle fronten goed: het is het makkelijkst om te volgen, het helpt het best diabetes te voorkomen en het is het beste plantaardige dieet. Het algemene beeld is dat diëten met een breed eetpatroon bovenaan de lijst staan en strenge diëten onderaan.

Het Mediterrane dieet bevat veel vers fruit en verse groenten

Het Mediterrane dieet is afkomstig van landen rond de Middellandse Zee waar mensen van oudsher onder meer noten en gezonde vetten eten.

De Harvard School of Public Health en de denktank Oldways hebben een dieet ontworpen dat gebaseerd is op de keukens van deze landen, schrijft U.S. News.

Lees ook op Business Insider

Veel van deze gebieden maken deel uit van de zogenoemde ‘Blauwe Zones’, regio’s in de wereld waar mensen langer leven en gezonder zijn.

Het Mediterrane dieet leunt sterk op zeevruchten, verse producten, volkoren, noten en zaden. En je kunt af en toe een glas wijn drinken tijdens dit dieet.

Het eten is rijk aan vitaminen en belangrijke voedingsstoffen zoals vezels en polyfenolen, plantaardige verbindingen die helpen beschermen tegen ziekten. Zo is aangetoond dat het helpt bij het verminderen van het risico op diabetes en dat het kan beschermen tegen bepaalde vormen van kanker en cognitieve achteruitgang.

Het helpt ook bij het afvallen omdat je bewerkt voedsel met geraffineerde suikers en veel calorieën vervangt door alternatieven vol voedingsstoffen, zoals groenten en vis.

Omdat het dieet is gefocust op gezonde vetten voor het hart, zoals olijfolie, avocado en zalm, kan het niveau van slechte cholesterol verlagen. Slechte cholesterol is een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten, zegt de Mayo Kliniek.

“Het Mediterrane dieet ontmoedigt het eten van verzadigde vetten en gehydrogeneerde oliën (transvetten), die beide bijdragen aan hartziekten”, stelt de Mayo-kliniek op haar website.

Tegelijkertijd hoef je bij het Mediterrane dieet geen calorieën te tellen of een rigide eetplan te volgen. Daarom is het dieet makkelijk te volgen en bovendien veilig, omdat ongewilde bijwerkingen uitblijven.

Dit kan echter ook een nadeel zijn voor mensen die wel graag een gestructureerd eetplan willen volgen en snel gewicht willen verliezen.

Een andere opvallende winnaar is het flexitariër-dieet dat vooral uit plantaardig voedsel bestaat met af en toe dierlijke producten van hoge kwaliteit. Het flexitariër-dieet stond in vier categorieën op de tweede plek onder het Mediterrane dieet. Dit dieet scoorde onder andere goed in de categorieën algemeen, afvallen, en het helpen voorkomen van hart- en vaatziekten.

mediterranean diet

Foto: Het Mediterrane dieet bevat veel verse groenten, vers fruit, vis en vlees. Bron: casanisaphoto/ iStock

Restrictieve diëten als keto, Whole30 en raw food staan onderin de lijst

Veel diëten kwamen in de onderste regionen van de lijst terecht omdat ze moeilijk zijn vol te houden op de lange termijn. Het ketodieet met veel vetten en weinig koolhydraten scoort alleen goed op snel afvallen maar verder op niets.

Het raw food-dieet, dat voedsel verbiedt dat boven een bepaalde temperatuur is verwarmd, staat ook ergens onderaan de lijst omdat het veel gezonde voedingsmiddelen uitsluit.

Dat geldt ook voor het Whole30-dieet waarbij je een maand lang geen granen, suikers, broden, desserts, zuivel, peulvruchten en bewerkt voedsel mag eten. Het dieet is niet alleen moeilijk te volgen, het wordt ook niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs, waardoor experts er sceptisch over zijn.

Mode-diëten zullen blijven bestaan, maar uit deze lijst blijkt dat het beste dieet een dieet is dat je lang kunt volhouden. Iets wat experts al jaren weten.

Lees meer over diëten: