• De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) doet onderzoek naar de beruchte ijsmachines van McDonald’s.
  • Volgens The Wall Street Journal heeft de toezichthouder eerder deze zomer brieven gestuurd naar franchisenemers met het verzoek om informatie.
  • De FTC wil weten wat ze vinden van de leveranciers en de apparatuur en hoe vaak ze met eigen machines werken.

Het zal veel mensen wellicht bekend in de oren klinken: het is ’s avonds laat, je hebt trek en het enige waar je aan kunt denken is zo’n met snoep en chocola gevulde McFlurry van McDonald’s.

Je staat in de rij van de drive-through op je beurt te wachten. Als je eindelijk je bestelling kan doen hoor je van een van de medewerkers dat de machine weer eens stuk is.

Nu, na jaren van kapotte ijsmachines, komt er in de VS een onderzoek van een officiële overheidsinstantie naar het beruchte probleem van de grootste fastfoodketen ter wereld.

De Federal Trade Commission (FTC) moet consumenten beschermen tegen fraude en oneerlijke zakelijke praktijken en heeft eerder deze zomer aan franchisenemers van McDonald’s informatie gevraagd over de ijsmachines, meldt The Wall Street Journal.

Volgens de zakenkrant heeft de toezichthouder op zoek naar het antwoord op de vraag waarom de McFlurry-machines zo vaak kapot gaan brieven gestuurd naar de franchisenemers.

IJsmachines met een problematische geschiedenis

De ijsmachines van McDonald’s worden gefabriceerd door een bedrijf genaamd Taylor en staan er bij filiaalhouders en medewerkers om bekend dat ze moeilijk te repareren zijn. Ze moeten elke avond via een geautomatiseerd proces op hoge temperatuur worden schoongemaakt om bacterievorming te voorkomen.

Dat gaat regelmatig mis, waardoor er een monteur moet komen om het apparaat te repareren. De machines kunnen niet gebruikt worden totdat dat gebeurd is, zeggen franchisenemers tegen The Wall Street Journal.

Twee jaar geleden kwam het bedrijf Kytch met een tool die een diagnose kon stellen, waarmee filiaalhouders geholpen werden zelf hun ijsmachines te repareren. Op een gegevens moment waren er volgens de zakenkrant filialen in 30 verschillende staten die het diagnoseapparaat van Kytch gebruikten.

Maar vorig jaar liet McDonald’s aan franchisers weten dat de apparaten niet waren toegestaan. De medeoprichter van Kytch antwoordde met een rechtszaak en beschuldigde Taylor ervan inbreuk te maken op het recht van franchisers om hun eigen machines te repareren en het stelen van intellectueel eigendom. Dat was voor de FTC aanleiding om de zaak te onderzoeken, meldt The Wall Street Journal.

Onderzoek van de regering-Biden

Taylor zegt de apparaten niet expres zo kwetsbaar en moeilijk repareerbaar te hebben gemaakt. Zowel Kytch als Taylor zegt tegen de krant dat de FTC hen niet benaderd heeft. McDonald’s zegt niet te denken onderwerp te zijn van een FTC-onderzoek.

Het onderzoek waar The Journal over schrijft komt nadat de regering van Joe Biden in juli een breedschalig onderzoek is begonnen naar producten in vele verschillende sectoren met als doel te bepalen of fabrikanten opzettelijk willen voorkomen dat klanten hun producten zelf repareren.

De FTC wil weten hoe McDonald’s de leveranciers en apparaten beoordeelt en hoe vaak franchisers gebruik maken van eigen apparaten. In de door The Wall Street Journal ingeziene brief stond expliciet dat “een voorlopig onderzoek niet betekent dat de FTC misstanden heeft ontdekt”.

McDonald’s heeft nog niet gereageerd op een verzoek van Insider om commentaar.

De ijsmachines voorzien in bijna 60 procent van de vraag naar desserts van Amerikaanse McDonald’s-vestigingen, schrijft The Journal. Boze klanten laten via internet een petities rondgaan waarin een oplossing wordt geëist.

Lees meer over McDonald’s: