• De vestigingen van McDonald’s in het Verenigd Koninkrijk moeten het tijdelijk zonder milkshakes doen.
  • De leveringsketen is verstoord, omdat er door de Brexit te weinig chauffeurs en personeel in de voedselverwerkende industrie is.
  • Onder meer slachthuizen, boerderijen, restaurants en andere bedrijven hebben grote moeite om voldoende personeel te vinden.

McDonald’s zit zonder milkshakes in al zijn Britse vestigingen als gevolg van bevoorradingsproblemen. Ze zijn er daarom tijdelijk van het menu gehaald.

Ook heeft de fastfoodketen in de circa 1250 restaurants in Engeland, Schotland en Wales voorlopig even geen drankjes die normaal in flesjes worden geleverd.

Meer winkels en horeca in het Verenigd Koninkrijk hebben de laatste tijd last van verstoringen in hun leveringsketen. Die worden veroorzaakt door het grote tekort aan chauffeurs in het land sinds de Brexit, het Britse vertrek uit de Europese Unie. Ook is sprake van een gebrek aan personeel in de voedselverwerkende industrie.

De Britse McDonald’s werkt naar eigen zeggen hard aan het oplossen van het euvel.

Door de situatie zag kiprestaurantketen Nando’s zich vorige week al genoodzaakt om tientallen vestigingen in het land tijdelijk te sluiten. De keten wees daarbij naar onvoldoende personeel bij leveranciers en een lager aantal vrachtwagenchauffeurs.

Ook rivaal KFC waarschuwde dat door problemen in de leveringsketen soms niet alle producten op het menu op voorraad zijn.

Crisis in de Britse levensmiddelensector

Brancheorganisaties uit de levensmiddelensector luidden in juni al de noodklok. Slachthuizen, boerderijen, restaurants en andere bedrijven hebben grote moeite om voldoende personeel te vinden.

De problemen zijn merkbaar op meerdere plaatsen in de voedselketen. Boerderijen hebben onvoldoende mankracht om voedsel te produceren en er is een ‘catastrofaal’ tekort aan chauffeurs die supermarkten moeten bevoorraden. Dat is vooral problematisch omdat groenten en fruit maar beperkt houdbaar zijn.

Halflege schappen in een Britse supermarkt, 22 juli 2021. Foto: EPA/Andy Rain
Halflege schappen in een Britse supermarkt, 22 juli 2021. Foto: EPA/Andy Rain

Die personeelstekorten hebben tot gevolg dat sommige restaurants bijvoorbeeld geen lunch meer aanbieden. In supermarkten blijven de schappen soms leeg.

De problemen hebben deels te maken met de Brexit. Daardoor blijven medewerkers uit lagelonenlanden in de EU weg. Ook vertrokken duizenden EU-burgers tijdens de pandemie uit het Verenigd Koninkrijk.

Prijsverhogingen in Londense horeca

Consumenten merken de problemen direct in hun portemonnee. Meerdere restaurants in Londen hebben deze zomer hun menuprijzen verhoogd, omdat het door verstoringen van leveringsketens veel duurder is geworden om bepaalde ingrediënten in te kopen. 

De Aziatische restaurantketen Ekachai heeft de prijzen van gerechten bij enkele veelbezochte filialen al met 8 procent opgeschroefd. De keten is nu namelijk veel meer geld kwijt aan producten uit landen als Thailand en Maleisië. Ondernemer Thomas Tjong benadrukt dat hij dit uiteindelijk toch een keer moet doorrekenen aan de klant. Hij overweegt daarbij nog meer prijsverhogingen, omdat een gunstige fiscale regeling om ondernemers te steunen tijdens de coronacrisis binnenkort afloopt.

Ook broodjesketen Pret A Manger greep al in. Daar is bijvoorbeeld de prijs van filterkoffie verhoogd van 99 pence naar 1,25 pond. Topman Pano Christou wijt dit vooral aan het grote chauffeurstekort.

Felice Pollano van het Italiaanse restaurant Ciao Bella in Bloomsbury voelt de logistieke impact daarvan eveneens. Volgens hem is vooral vlees hierdoor duurder geworden, vandaar dat Pollano de prijzen op zijn menukaart ook “een beetje” heeft moeten bijstellen.

Bin Li, eigenaar van de Chinese restaurantketen Murger Han, stelt dat voor hem met name de Brexit een probleem is. Daardoor is het voor hem veel duurder geworden om producten in te kopen uit de eurozone. Groente is nu soms wel twee keer zo duur als ruim een half jaar geleden, benadrukt hij.

Li wil zijn prijzen op dit moment nog niet verhogen. Voorlopig neemt hij de extra kosten voor eigen rekening om klanten niet af te schrikken.

Lees meer over McDonald’s: