De eigenaar van Maxverstappen.nl en Maxverstappen.com is zoals de naam al doet vermoeden Max Verstappen. Alleen heeft hij weinig te maken met Formule 1. Toen zijn naamgenoot afgelopen zondag de wereldtitel bemachtigde in Abu Dhabi, zat deze Max in Amsterdam.

“Voor de zekerheid had ik mijn telefoon uitgezet”, vertelt de poppenmaker en poppenspeler aan Business Insider. Hoewel hij lang niet zo beroemd is als zijn naamgenoot, is hij wel een bekende in de media- en theaterwereld. Door kenners wordt hij ook wel de ‘Nederlandse Jim Henson’ genoemd, lezen we op zijn Wikipedia-pagina.

Dat de maker van de pagina de vergelijking trekt met de Amerikaanse bedenker van de Muppets, vindt Verstappen “heel eervol”. Hij heeft zijn eigen voorstellingen en maakte poppen voor onder meer Studio100, de VPRO, NTR, RTL, NCRV, Talpa, MTV en De Efteling. Tegenwoordig geeft hij ook cursussen en workshops voor poppenspelers en poppenmakers.

De rode letters waarin de naam Max Verstappen prijkt op zijn website, doen misschien een beetje denken aan Formule 1. Maar inhoudelijk liggen er tien werelden tussen die van hem en zijn naamgenoot, zoals Verstappen het zelf verwoordt.

In 2015 maakte de coureur Max Verstappen zijn F1-debuut en dat heeft de poppenmaker Max Verstappen geweten. Het leverde hem soms ellenlange e-mails van meisjes op en telefoontjes en appjes van zowel oude als jonge mannen.

Persoonlijk brieven stuurde hij "keurig terug", zei hij tegen Metro. "In het begin werd ik door mensen gebeld die mij feliciteerden met mijn geweldige prestaties. Niet elke avond, maar wel regelmatig. Soms werd ik ook midden in de nacht gebeld, door kinderen, dronken mensen, stonede mensen..."

'Ik weet nu wel wie Lewis Hamilton is'

Vandaar dus dat de telefoon uitging afgelopen zondag.

Maar terwijl de coureur Max Verstappen zich na zijn overwinning in een hossende menigte stortte om tot in de late uurtjes te feesten, bleef het relatief stil in Amsterdam. Dit keer lieten de F1-fans het 06-nummer van de poppenspeler met rust. "Ik kreeg wel een e-mail van iemand die mij feliciteerde. Vroeger zou ik daarop reageren, maar ze kunnen ook even beter kijken naar wie ze hun e-mail sturen."

Jaren geleden heeft hij wel een e-mail naar het team van Max Verstappen gestuurd om te polsen of ze misschien belangstelling hadden voor de domeinnaam. Dat zou een einde maken aan de verwarring. Er volgde een korte e-mailwisseling, maar Maxverstappen.nl en .com bleven in handen van de poppenspeler. De coureur Max Verstappen doet het online zonder zijn voornaam: Verstappen.com.

"Ik heb er nooit meer wat over gehoord. Mocht iemand met een prachtig voorstel komen, dan valt er wel over te praten. Ik weet dat de domeinnaam wel wat waard is, maar verder ben ik er niet mee bezig", aldus de poppenspeler die ook geen F1-kijker is.

"Ik weet er weinig van, maar door dat gedoe met Max Verstappen weet ik nu wel wie Lewis Hamilton is. En omdat iedereen het over de race van afgelopen zondag had, wilde ik uit nieuwsgierigheid kijken."

Dat zat er helaas niet in: "We hebben geen Ziggo, dus we konden het niet eens zien. Wel heb ik het een en ander meegekregen via actualiteitenprogramma's. In het nieuws kon je er niet omheen."

'Google blokkeerde opeens advertenties'

Ook op Google struikelde Verstappen jaren geleden over Max Verstappen. De poppenspeler gaat zowel in het echte leven als digitaal al wat langer mee dan zijn 24-jarige naamgenoot, maar dat had Google niet door. "Mijn advertenties werden opeens geblokkeerd. Hun robots dachten blijkbaar: Ho, deze naam is beschermd, niet wetende dat ik echt zo heet. We hebben een bericht naar Google gestuurd, toen werd het opgelost."

Hij is niet van plan in te haken op de wereldkampioen. Behalve dat hij geen F1-fan is, kan dat ook problemen opleveren. "Zolang er geen conflicterende belangen zijn, is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht. Schoonmaakmiddel Ajax heeft niks te maken met de voetbalclub Ajax. Maar zodra ik in hun vaarwater kom, kan ik denk ik in de problemen komen. En ik weet niet zo goed hoe ik één, twee, drie kan inhaken op het kampioenschap zonder raceauto of Max zelf."

Misschien zou hij een voorstelling kunnen maken met een F1-coureur in de hoofdrol. Juridisch is dat grijs gebied, weet hij van de jurist die hem bij de Google-blokkade adviseerde. Maar Verstappen zoekt die grens niet op: "Dat verlies je altijd. Het zou wel grappig zijn als iemand interesse toont de domeinnaam, maar daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt."

Verder hoeft hij niet zo nodig voordeel te halen uit de zegevierende Verstappen. "Ik doe werk dat mij blij maakt en waar ik van kan leven. Dat is op zich al bijzonder."

Overeenkomsten tussen de twee Maxen

De naamgenoten hebben niets gemeen, behalve dan dat beiden op jonge leeftijd in aanraking kwamen met hun vak en het gelukt is er hun carrière van te maken. Waar de coureur Max Verstappen op 7-jarige leeftijd begon met karten, zag de poppenspeler Verstappen op zijn zevende zijn eerste theatervoorstelling.

Hij leerde veel op de lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid, maar Verstappen is vooral autodidact. Zijn eerste poppen maakte hij op 14-jarige leeftijd, waarna hij zijn ambacht heeft uitgediept.

Het moeilijkste en belangrijkste aan een speelpop is dat het goed gereedschap is", vertelt hij over zijn vak. "De ergonomie aan de binnenkant moet kloppen, zodat de pop makkelijk te bespelen is. Hij moet goed kunnen bewegen en vederlicht zijn, omdat je hem lang boven je hoofd moet kunnen houden. Een prachtige pop die slecht zit, kan niet urenlang mensen boeien. Een lelijke pop die goed zit, wel. Omdat ik ook poppenspeler ben, benader ik het maken van poppen anders dan een vormgever. Dat is mijn specialiteit."

Als je Verstappen er expliciet naar vraagt, kan hij misschien nog een overeenkomst vinden tussen hem en zijn naamgenoot. "Max is coureur en streeft naar perfectie in zijn race, maar uiteindelijk is het nooit helemaal goed. Hetzelfde geldt voor mijn werk en dat is maar goed ook, want perfectie is saai."

Hoewel hij inmiddels al een aantal jaren bewust zijn naam deelt met Max Verstappen moet hij er nog steeds aan wennen. "Ik schrik weleens op als ik opeens mijn naam op televisie hoor en zie. Maar het heeft ook voordelen: in elke winkel kennen ze me. Ik word onthouden. En elk gesprek begint op een leuke manier, het ijs is meteen gebroken als ze mijn naam horen."

Lees meer over Max Verstappen (de coureur):