• De Deense rederij A.P. Møller – Mærsk denkt dat de tekorten op de containermarkt nog tot tenminste het eerste kwartaal van 2022 aanhouden.
  • Het snelle economische herstel in China zorge ter plaatse voor een groot tekort aan beschikbare containers, dat nog steeds niet helemaal is opgelost.
  • Maerks ziet kansen in de luchtvrachtsector en koopt de Duitse luchtvervoerder Senator International.

De tekorten aan containers, en dus de hoge prijzen voor containervracht, blijven nog maanden aanhouden. Rederij A.P. Møller – Mærsk denkt dat dat huidige situatie op de markt blijft het tot in ieder geval het eerste kwartaal van 2022 krap.

Maersk ziet nu kansen in de luchtvrachtsector. Om minder afhankelijk te zijn van alleen zeevracht koopt Maersk de Duitse luchtvrachtvervoerder Senator International. De rederij stelt dat het als doel heeft “een aanzienlijke speler” te worden in de luchtvrachtsector.

De prijzen voor luchtvracht zijn ook flink toegenomen, omdat er veel minder passagiersvluchten werden uitgevoerd. Veel luchtvracht gaat namelijk in het bagageruim van lijnvluchten mee. Voor Senator International tellen de Denen naar verluidt zo’n 550 miljoen euro neer.

bron: videostill Senator International
bron: videostill Senator International

De situatie in de vrachtsector zorgt ervoor dat er steeds hogere prijzen worden neergeteld voor luchtvracht. Voor vrachtvluchten over de Grote Oceaan worden nu bedragen van zo'n 2 miljoen dollar neergelegd, vóór de coronapandemie bedroeg de hoogste prijs voor dergelijke vluchten zo’n 750.000 dollar.

Sportartikelenreus Nike is een van de bedrijven die meer gebruik maakt van vrachttoestellen, meldde Retail Dive. Ook webgigant Amazon zoekt naar vrachtvluchten om vertragingen te voorkomen.

Maersk profiteerde van snel herstel in China

Maersk is een van de grootste containerbedrijven ter wereld. De Denen vervoeren één op de vijf containers wereldwijd.

Tijdens het herstel van de coronacrisis profiteerde het bedrijf van het feit dat China snel herstelde en veel produceerde, terwijl er in de Verenigde Staten en Europa veel vraag was naar producten. Daardoor ontstonden er tekorten aan containers in China en aan ruimte op containerschepen waardoor de prijzen voor vrachtvervoer omhoog schoten.

Lees ook: De eigenaar van de Ever Given kan rekenen op duizenden rechtszaken

Te midden van de coronacrisis ontstond er nog een andere crisis in de scheepvaartsector: een groot containerschip van rederij Evergreen blokkeerde begin dit jaar het Suezkanaal. Daardoor ontstonden voor veel bedrijven fikse schadeposten en problemen met de leverantie van grondstoffen en andere voorraden.

Maersk behaalde een omzet van 16,6 miljard dollar in het derde kwartaal, omgerekend zo'n 14,3 miljard euro. De brutowinst kwam uit op 5,9 miljard dollar ofwel 5 miljard euro.

Lees over de crisis in de transportsector ook: