• Het containerschip Ever Given, dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, is na een maandenlange vertraging eindelijk aangekomen in de haven van Rotterdam.
  • Aan boord bevinden zich voorraden van zowel grote als kleine bedrijven.
  • De eigenaar van het schip heeft waarschijnlijk al honderden miljoenen euro’s aan de autoriteit van het Suezkanaal betaald en kan ook nog rekenen op duizenden rechtszaken van boze klanten.

Het containerschip Ever Given dat in maart het Suezkanaal blokkeerde, kwam donderdag in de vroege ochtend aan in de Rotterdamse haven. Het schip blijft naar verwachting tot begin augustus in Rotterdam om containers te lossen en te laden. Daarna vertrekt het naar het Engelse Felixstowe.

Aan boord bevinden zich flink vertraagde voorraden van onder andere meubelgigant IKEA en techfabrikant Lenovo. Ook kleinere bedrijven hebben lang moeten wachten op de levering van essentiële producten.

Lees ook: IKEA-meubels zitten nog steeds vast op Ever Given – het blokkeerschip dat 2 maanden geleden is bevrijd

De Ever Given werd in maart wereldberoemd toen het door een zandstorm overdwars vast kwam te liggen in het Suezkanaal. Het duurde ongeveer een week voor het schip vlot getrokken kon worden. In die tijd ontstond een file van honderden schepen en raakte de wereldwijde handel ontregeld. Een deel van de schepen die eigenlijk door het kanaal heen wilden, besloot om Afrika heen te varen.

De vertraging kost de eigenaar klauwen met geld

Nadat de Ever Given los was gekomen, lag het schip maanden aan de ketting. In die periode steggelden de eigenaar en de autoriteit van het Suezkanaal over een schadevergoeding. Onduidelijk is hoeveel er precies betaald is, maar het zou om honderden miljoenen euro's gaan.

Lees ook: Eigenaar van blokkeerschip Ever Given poogt Egyptische schadeclaim van bijna $1 miljard te beperken tot $115 miljoen

Pas toen een akkoord over het betalen van de schadevergoeding aan de kanaalautoriteit SCA werd bereikt, mocht de Ever Given vertrekken. Begin juli verliet het containerschip het Suezkanaal. Daarna lag het vaartuig nog enkele dagen bij havenstad Port Saïd voor anker om voorbereidingen te treffen voor de hervatting van de reis.

Volgens het Amerikaanse persbureau Bloomberg kan de eigenaar van het schip rekenen op duizenden rechtszaken van boze klanten. Het gaat waarschijnlijk nog jaren duren voordat ze allemaal zijn afgehandeld.

LEES OOK: Een miniatuurversie van het Suezkanaal moet scheepspersoneel helpen herhaling van dramatische blokkade te voorkomen