• Maaltijdboxbezorger HelloFresh neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Factor75 over.
  • In eerste instantie betaalt HelloFresh 177 miljoen dollar voor de overname, maar als Factor75 aan bepaalde doelstellingen voldoet komt daar nog eens 100 miljoen dollar bij.
  • Maaltijdboxen zijn tijdens de coronacrisis veel populairder geworden en volgens ABN Amro is die groei blijvend.

De Duitse bezorger van maaltijdboxen HelloFresh neemt zijn Amerikaanse branchegenoot Factor75 over, in een deal ter waarde van maximaal 277 miljoen dollar. Factor75 is gespecialiseerd in de thuisbezorging van vers voorbereide maaltijden.

HelloFresh betaalt in eerste instantie 177 miljoen dollar. Daar kan nog 100 miljoen dollar bovenop komen als Factor75 aan bepaalde doelstellingen voldoet. Factor75 rekent voor dit jaar om een omzet van ongeveer 100 miljoen dollar.

De markt voor maaltijdbezorging in de Verenigde Staten is momenteel volop in beweging, aangejaagd door de grote vraag vanwege de coronacrisis.

Zo sloot het Brits-Nederlandse Just Eat Takeaway eerder dit jaar een deal van 7,3 miljard dollar om het Amerikaanse Grubhub over te nemen, terwijl taxibedrijf Uber Technologies maaltijdbezorger Postmates in handen krijgt voor 2,7 miljard dollar.

Het Zwitserse Nestlé koopt de bezorger van vers gemaakte maaltijden Freshly, waarbij in eerste instantie 950 miljoen dollar wordt betaald.

Ahold Delhaize breidt ook zijn online aanwezigheid in de VS uit. Zo neemt het bedrijf samen met investeerder Centerbridge Partners de internetsupermarkt FreshDirect uit New York over, zonder financiële details te vermelden.

Ahold Delhaize krijgt het meerderheidsaandeel. FreshDirect bestaat al meer dan twintig jaar en richt zich voornamelijk op vers voedsel. De onderneming heeft directe relaties met lokale boeren en kan boodschappen nog op de dag van bestelling bezorgen.

Lees ook op Business Insider

Het in 2011 opgerichte HelloFresh is ook in Nederland actief, maar kan desgevraagd geen specifieke cijfers verstrekken over het aantal klanten in ons land. Wereldwijd ging het in het derde kwartaal om 5 miljoen actieve gebruikers. HelloFresh bezorgde in de afgelopen periode meer dan 162 miljoen maaltijden.

‘Populariteit maaltijdboxen is blijvend’

De verkoop van maaltijdboxen in Nederland groeide sterk tijdens de coronacrisis. Van half maart tot en met eind mei verdubbelde de verkoop van de kookpakketten op maat en in juni bedroeg de groei zelfs 200 procent, zo blijkt uit een analyse van ABN Amro.

Volgens de analisten van ABN Amro zal de groei van de verkoop van maaltijdboxen ook na deze coronaperiode aanhouden, omdat veel groepen nu het gemak ervan hebben ontdekt.

Bij HelloFresh kun je kiezen uit vier soorten menu’s: de Veggiebox (vegetarisch), de Originalbox (de populairste recepten), de Quick & Easy Box (snel klaar) en de Familybox (voor jong en oud). In die categorieën kan je iedere week kiezen uit een totaal van twintig gerechten.

Om van de dienst gebruik te maken, moet je een lidmaatschap afsluiten. HelloFresh biedt landelijke dekking voor bestellingen, behalve op donderdag. De belangrijkste concurrenten in Nederland zijn de maaltijdboxen van Picnic en Marley Spoon.

Lees meer over maaltijdbezorging: