• Lokale bezorgdiensten zoals Local Heroes, Peddler en Didiyo rukken op in Nederlandse steden.
  • De bedrijven willen dat ook lokale winkeliers en horeca tijdens en na de coronapandemie profiteren van de stijging van online bestellen.
  • Maar is de aanhoudende coronacrisis de motor van hun succes of zijn ze na de lockdowns ook in staat klanten te behouden?
  • Lees ook: In deze 2 grote steden is Albert Heijn niet de grootste met normale supermarkten

Bezorgdienst Local Heroes is niet langer alleen maar in Amsterdam Oud-West actief, maar rolde in november feestelijk een landelijk netwerk uit. Naast vier nieuwe ‘hubs’ in de hoofdstad kunnen klanten nu ook terecht bij 23 ophaalpunten in steden als Culemborg, Gouda, Leiden, Utrecht en Wageningen.

Local Heroes wil lokale ondernemers de kans geven om in coronatijd (en erna) te profiteren van de sterke stijging van online bestellen, vertelde oprichter Maarten Coumans in april aan Business Insider. Ook in het buitenland: “We hebben grote ambities. We zijn al benaderd door partijen in het buitenland. Local Heroes kan ook wereldwijd werken.” 

De Amsterdamse startup is niet de enige die hier een gat in de markt ziet, tussen de landelijke bezorgdiensten van AH, Jumbo, Picnic en Crisp. Ook Peddler richt zich sinds de zomer van 2020 op de lokale bezorgmarkt. Aanvankelijk alleen in Amsterdam en Utrecht, maar sinds begin november ook in Den Haag.

Binnenkort komt daar Rotterdam en een lancering in Duitsland bij. Bh’s, chocoladeletters en lippenstift van meer dan 400 aangesloten winkels worden – duurzaam – met elektrische bakfietsen bezorgd.

Niet alle lokale bezorgdiensten willen tegelijkertijd eerst Amsterdam veroveren. Lokaal Ideaal stort zich op de lokale ondernemers in andere grote steden: Alkmaar, Apeldoorn, Leiden en Zwolle. Via de website en app van Lokaal Ideaal bestel je zo een halve kilo belegen kaas bij 'Het Kaaslokaal' in Apeldoorn of een boeket Kleurexplosie bij het Zwolse Bloemenhuis Gaal.

In Eindhoven is Didiyo actief. Deze bezorgdienst richt zich specifiek op lokale Turkse, Poolse, Marokkaanse en Surinaamse supermarkten. Uiteraard staat ook een uitbreiding naar Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Rotterdam op de rol.

"Het assortiment van de Turkse kruidenier in Amsterdam is grotendeels hetzelfde als van gelijksoortige winkels in Berlijn, Brussel of Parijs", zegt oprichter Murat Aktas in een persbericht. Ook hij sluit daarom een voor de hand liggende internationale uitbreiding niet uit.

Via de app van Didiyo kunnen mensen in Eindhoven online boodschappen bestellen bij lokale etnische supermarkten online bestellen. Foto: Didiyo
Via de app van Didiyo kunnen mensen in Eindhoven online boodschappen bestellen bij lokale etnische supermarkten online bestellen. Foto: Didiyo

Is de sky the limit?

Groter, meer en verder lijkt het devies onder de lokale bezorgdiensten. The sky is the limit. Als het aan hen ligt, winkelt iedereen in de toekomst de lokale boodschappen bij elkaar via hun platform. Maar raakt de markt niet te snel, te verzadigd tussen al die andere lokale spelers, de flitsbezorgers en de kleurrijke Coolblue- en Jumbo-busjes?

Nee, zegt CEO James Klymowsky van Peddler in een reactie. Volgens hem creëert zijn lilakleurige-bezorgdienst juist een groeimarkt. "Lokale winkeliers zijn ontzettend goed in het samenstellen van fantastische assortimenten. Peddler distribueert dit aanbod naar de consument op het moment dat zij het willen zien en ontvangen. Wij zien dat er in de markt een groeiende vraag is naar kwaliteitsproducten met het gemak en service-level van een Uber."

Ook Maarten Coumans ziet genoeg ruimte voor groei voor zijn Local Heroes, getuige de uitbreiding van stadsdeel Amsterdam-West naar 23 nieuwe locaties in Nederland. Hij wijst erop dat zijn bedrijf gebruik maakt van het 'hub en spoke'-model: ondernemers brengen de bestelde goederen naar een ophaalpunt, waar Local Heroes de spullen sorteren en de klant eventueel ook de bestelling kan ophalen. Na 17.00 uur, want de Local Heroes-klant kan vanwege werk of zorg overdag niet winkelen bij de vertrouwde lokale bakker of slager.

Volgens Coumans zijn directe en indirecte concurrenten in Amsterdam veel meer afhankelijk van het bezorgen. Een onderdeel waar maar weinig geld op valt te verdienen. "Als je ervan uitgaat dat een bezorger 20 euro per uur kost met bakfiets en die moet laagwaardig point to point gaan bezorgen, dan loop je al snel vast om dat model rendabel te krijgen." De marge op boodschappen is immers heel laag en de orderwaardes per ondernemer nog lager, benadrukt de Local Heroes-oprichter.

Is lokaal nog wel een groeimarkt na corona?

Volgens Cor Molenaar, econoom en hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, is de businesscase van lokale bezorgdiensten wankel. Hun succes leunt op het voortduren van de coronacrisis, waardoor mensen minder snel geneigd zijn om eropuit te gaan om een middagje te winkelen in hun dorp- of stadscentrum.

"Als je kijkt naar bedrijven als Bol en Thuisbezorgd, dan zie je dat er al een groot aantal spelers is in de bezorgmarkt", legt Molenaar uit. Want of ze willen of niet, deze nieuwe lokale bezorgdiensten concurreren toch met andere flitsbezorgers zoals Gorillas, Getir en Zapp, vertelt de econoom. Boven op de concurrentie die de lokale ondernemer zelf al heeft: van Coolblue, Albert Heijn, Amazon, Jumbo en Picnic.

Waar is het voordeel en voor wie, vraagt Molenaar zich af over het nut van de lokale bezorgdienst. "In het segment van verse levensmiddelen en restaurants", denkt hij. Maar daar zitten de supermarkten en restaurants zelf al bovenop.

Volgens Molenaar bestaat de lokale ondernemer, omdat die een sociaal component biedt dat geen enkel online platform kan bieden. "Mensen willen sjouwen met tasjes, gezien worden en een terrasje pakken. Mannen en vrouwen willen samen winkelen en hun laatste aankopen aan elkaar showen."

Bezorgers van Gorillas brengen je bestelling binnen 10 minuten op de fiets. Foto: Gorillas
Bezorgers van Gorillas brengen je bestelling binnen 10 minuten op de fiets. Foto: Gorillas

De Amazon-ervaring bij de slager op de hoek

Volgens Klymowsky van Peddler heeft de coronacrisis slechts een al bestaande trend onder lokale ondernemers in een hogere versnelling gezet: de adoptie van een omnichannelstrategie. "Wij brengen de huidige retailinfrastructuur van lokale ondernemers naar het niveau van de omnichannel service-beleving die de hedendaagse consument zoekt", zegt de Peddler-oprichter. De Amazon of Bol.com-ervaring, maar dan voor de ambachtelijke slager of de kleine kledingwinkel voor klanten van middelbare leeftijd.

Toch denkt Molenaar dat juist lokale ondernemers dat niet moeten willen voor hun klanten. In de dorpswinkel of de buurtsuper is het sociale contact in de winkel zelf juist belangrijk, net als dat je als klant de producten in je handen kan voelen en je er advies kan vragen. "Als je het sociale uit de winkelervaring haalt, waarom ga je dan nog de stad in?", aldus de hoogleraar. Dan bestel je gewoon alles bij de AH, Jumbo of Bol.com.

En, vraagt Molenaar zich ook af, zijn lokale winkeliers wel bereid om te investeren in meer administratie en gedoe rondom hun onderneming vanwege de digitale bezorgdiensten? "Dit soort kleine winkels moet helemaal geen online erbij doen, omdat ze veel ellende op hun hals halen met zaken als een back- en frontoffice."

Laten consumenten de apps vallen na de coronacrisis?

Peddler-oprichter Klymowsky denkt niet dat consumenten na de coronacrisis het bezorgplatform laten vallen. Hij juicht zelfs toe dat zij, als alle lockdowns en dringende volksgezondheidsadviezen iets van het verleden zijn, terugkeren naar de lokale bakker of verfwinkel.

"Wij zien namelijk dat wanneer een winkel offline goed loopt het ook online beter gaat lopen. We zien dat Peddler door veel gebruikers als lokale zoekmachine wordt gebruikt, een 'Google' voor alles lokaal", zegt Klymowsky. 

Local Heroes-oprichter Coumans herkent de kritiek van Molenaar. Maar, zegt hij: "Consumenten verwachten tegenwoordig gewoon meer en de norm is nu omnichannel aan het worden." Net zoals bij Peddler wordt Local Heroes ook offline gebruikt om te scrollen door het assortiment van lokale winkels.

Sociaal contact blijft belangrijk, ook in de app

Coumans is het wel met Molenaar eens over het belang van de sociale en persoonlijke component van lokaal winkelen. "Deze reden gaat alleen maar belangrijker worden en ik weet ook dat het ons gaat lukken om het online winkelen misschien nog wel persoonlijker te maken als offline", zegt hij.

In de Local Heroes-app zit al een WhatsApp-functie geïntegreerd om direct in contact te komen met bijvoorbeeld de bakker of slager. Die kan een foto maken van een de ingepakte bestelling, de klant feliciteren met hun verjaardag of bedanken voor de honderdste bestelling.

Coumans: "Bij ons koop je nu al bij een persoon, de gezichten van de ondernemer die je ook herkent van je zaterdagse rondje zie je terug in de app."

Thuiszitten of lockdown-uitstapje

De toekomst voorspellen is moeilijk genoeg, laat staan de toekomst van lokale bezorgapps. Voorlopig lijkt de markt inderdaad te groeien en zullen steeds meer Nederlandse consumenten proeven aan het via de app bestellen bij de visboer of groenteman op de hoek.

Een kleine indicatie dat lokale bezorgdiensten de toekomst hebben, is hun functie als zoekmachine. Amazon is niet alleen de plek waar je in luiers in bulkverpakking koopt, maar ook gewoon een handige zoekmachine voor producten. Meer dan de helft tot twee derde van Amerikaanse consumenten gebruikt Amazon (in plaats van Google) om producten te vinden. Om vervolgens te kopen.

Dat bijvoorbeeld Peddler hier al op inzet, laat zien dat het handig op dit gebruik voorsorteert.

Dat de coronacrisis, en wellicht de nieuwe omikronvariant, mensen weer dwingt thuis te zitten, helpt mee om de bestaansreden van de lokale bezorgdienst nogmaals te onderschrijven. Maar ja, als de lokale winkelier een van de weinige uitstapjes is die je kan maken tijdens een lockdown, dan doe je dat misschien liever in persoon.

[activecampaign form=30]

LEES OOK: De werkcultuur bij flitsbezorger Gorillas is giftig, zeggen (oud)-werknemers – de CEO zou zich gedragen als een bullebak