• De strijd tussen Lidl en Grolsch over hun biermerken Kordaat en Kornuit is na ruim anderhalf jaar voorbij.
  • Grolsch eiste dat de prijsvechter Kordaat uit de schappen zou halen, omdat het te veel zou lijken op zijn eigen merk Kornuit.
  • Grolsch verloor in februari 2019 een kort geding. Omdat de klemtoon op ‘kor’ ligt, vond de rechter dat er bij consumenten geen verwarring kan optreden.
  • Nadat het hoger beroep van Grolsch tot twee keer toe werd uitgesteld, hebben de twee partijen na uitgebreide onderhandelingen de “strijdbijl begraven”.

Het laatste wat rampjaar 2020 nodig had, was een nieuwe slag in de slepende bieroorlog tussen Grolsch en Lidl.

Het is dan ook goed nieuws voor de verplicht thuiszittende consument dat de bierbrouwer en de supermarktketen hun strijd staken over hun biermerken Kornuit en Kordaat.

Strijd gestaakt, maar wie wint?

Dinsdagochtend maakte de Twentse bierbrouwer bekend dat beide partijen na onderhandelingen achter de schermen de “strijdbijl hebben begraven”, meldt De Stentor.

“Er was een geschil tussen Grolsch en Lidl over de biermerken Kornuit van Grolsch en Kordaat van Lidl. Partijen hebben de strijdbijl begraven. We doen hier verder geen mededelingen over.”

Ook Lidl laat weten niet te willen reageren op de overeenkomst die de twee partijen hebben gesloten, meldt vaksite Distrifood. Behalve dan dat huismerk Kordaat in de schappen van de prijsvechter blijft liggen.

Een bieroorlog van anderhalf jaar

In februari 2019 spande Grolsch een kort geding aan, omdat het bier van prijsvechter Lidl, Kordaat, te veel zou lijken op hun merk Kornuit. Ook zou de marketing voor het supermarktbier overeenkomsten vertonen met dat van de bierfabrikant. Grolsch eiste dan ook dat deze ‘copycat’ uit de schappen werd gehaald.

De rechtbank in Rotterdam oordeelde echter in het voorjaar van 2019 dat de twee biertjes genoeg van elkaar verschilden om in de schappen te blijven staan.

Lees ook op Business Insider

Volgens de voorzieningenrechter zorgt de klemtoon, die bij Kornuit en Kordaat allebei op de tweede lettergreep ligt, voor een duidelijk verschil tussen de twee pilsjes.

“Geschokt” en “verrast” bezon Grolsch zich op een hoger beroep. Dat werd de afgelopen anderhalf jaar tot twee keer toe uitgesteld door de ruziënde partijen. Nu is de strijdbijl dus begraven.

Lijken de twee biermerken inderdaad zo op elkaar als Grolsch beweerde? Oordeel zelf:


Lees meer over bier: