De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft vrijdag een recordvlucht voltooid van 19 uur en 19 minuten. Een Boeing 787 Dreamliner van de maatschappij vloog zonder tussenstop van Londen naar Sydney.

Hiermee heeft Qantas zijn vorige record gebroken dat in oktober werd behaald met een vlucht van New York naar Sydney. Deze vlucht van 16.000 kilometer werd in 19 uur en 16 minuten afgelegd zonder tussenstop. Hoewel de vlucht vanuit Londen 1800 kilometer langer was, nam deze ongeveer evenveel tijd in beslag vanwege passaatwinden.

Business Insider was aan boord van de eerste testvlucht van New York naar Sydney.

Lees ook: Ik vloog mee met de langste non-stopvlucht ter wereld van ruim 19 uur – en deed rekoefeningen in het toestel met de bemanning

Qantas voert deze vluchten uit als test. In 2022 wil de luchtvaartmaatschappij rechtstreekse vluchten aanbieden tussen Sydney en Londen en New York. Qantas heeft de test ‘Project Sunrise’ gedoopt, toepasselijk aangezien de vijftig inzittenden van de vlucht Londen-Sydney twee zonsopgangen te zien kregen.

Onder de passagiers waren vier piloten, journalisten en werknemers van Qantas. Zij werden uitgerust met apparatuur om onder meer hun alertheid, slaappatronen, bewegingen en voedselconsumptie te kunnen monitoren. Het primaire doel van de testvluchten is het verzamelen van data over hoe een extreem lange vlucht de alertheid van piloten beïnvloedt ten opzichte van kortere vluchten.

Crew op lange vluchten verboden

Op dit moment is het in Australië verboden om een crew in te roosteren op vluchten die langer duren dan 18 uur, ook als er rustpauzes zijn ingelast waarbij een extra crew het overneemt. Vandaar dat Qantas wil bewijzen dat het inroosteren van een crew op een vlucht van 20 uur veilig is.

Lees ook op Business Insider

Daarnaast test de luchtvaartmaatschappij ook een nieuwe serviceflow als onderdeel van een jetlag-studie. Hierbij worden passagiers direct na opstijgen naar de tijdzone van Sydney gebombardeerd, omdat ze maaltijden en andere diensten volgens die tijdzone voorgeschoteld krijgen.

Vooralsnog is er nog geen enkele luchtvaartmaatschappij die kans heeft gezien om passagiers van Londen of New York naar Sydney te brengen zonder een tankstop te maken. In 1989 vloog Qantas een Boeing 747-400 non-stop van Londen naar Sydney, maar in dat toestel zaten geen passagiers. Het was vrijwel leeg om brandstof te besparen, er zaten zelfs geen stoelen in.

Op dit moment is er geen enkel commercieel toestel dat volgeladen met passagiers en goederen 16.000 kilometer kan vliegen. Wel zouden er twee vliegtuigen van Airbus en Boeing in ontwikkeling zijn die die capaciteit wel hebben. Qantas heeft gezegd dat het eind 2019 een keuze zal maken tussen de twee vliegtuigen.

Voor de testvluchten werd een splinternieuwe Boeing 787-9 Dreamliner gebruikt. Qantas vloog het toestel van Boeings fabriek bij Seattle naar Londen om het klaar te zetten voor de testvlucht. Om het vliegtuig aan de benodigde eisen te laten voldoen voor de extreme lange vlucht konden maar vijftig mensen mee.

Lees meer over vliegreizen: