Stewards en stewardessen hebben een hoop verantwoordelijkheid tijdens het vliegen, maar dat lijken sommige passagiers zich niet te realiseren.

Dit soort types vindt zijn eigen wensen en comfort belangrijker dan die van de andere passagiers. Ze negeren hun stoelnummer, houden hun koptelefoon op als personeel tegen ze praat, of knippen hun nagels op hun zitplaats.

Dit zijn de 8 meest irritante dingen die vliegtuigpassagiers doen, volgens acht stewards en stewardessen die Business Insider sprak. Omdat ze van hun werkgevers niet uit de school mogen klappen tegen de pers, houden we hun namen anoniem.


Oordopjes in houden als drankjes worden geserveerd

Foto: Bron: EyesWideOpen/Getty Images

“Mensen die hun oordopjes in houden als je ze hun drankjes en snacks aanbiedt, is echt een van de meest irritante dingen die je tegenkomt”, zegt een stewardess van Delta Air Lines. “Je blijft maar dingen herhalen, omdat ze je de eerste keer niet hebben gehoord.”


Niet kunnen wachten met het weggooien van afval

Foto: Bron: trindade.joao / Creative Commons

“Mensen kunnen zo ongeduldig zijn met het weggooien van afval, dat ze het bijna naar je toe gooien. Of ze lopen helemaal naar de achterkant van het vliegtuig om hun afval aan je te overhandigen”, vertelt de Delta-stewardess.

Lees ook op Business Insider


Het lampje voor de veiligheidsriem negeren

Foto: Bron: Karin Hildebrand Lau/Shutterstock

“Mijn grootste ergernis is als mensen het lampje voor de veiligheidsriem niet serieus nemen”, zegt een stewardess van United Airlines.

“Als je naar de wc moet, dan moet je. Maar vaak genoeg is het een hobbelige toiletgang en ondertussen laten veel passagiers hun twee- of vierjarige kind door het vliegtuig dwalen. Dat is niet oké. Je negeert niet alleen de veiligheidsregels, maar stelt ook je kind bloot aan een risico.”


Stoelendans spelen met zitplaatsen

Foto: Bron: pio3 / Shutterstock.com

“Het meest irritante is als passagiers stoelendans spelen en zelf maar hun zitplaats bepalen, in plaats van het stoelnummer te volgen dat op hun instapkaart staat. Soms denken ze dat ze kunnen zitten waar ze willen, terwijl we toch echt werken met toegewezen zitplaatsen”, zegt een PSA Airlines-steward. “Mensen hoppen maar naar een andere stoel en denken dan dat ze niet hoeven te betalen voor een wijziging.”


Enorme troep achterlaten

Foto: Bron: Leonhard Foeger/Reuters

Het meest irritante dat passagiers doen, is van het vliegtuig een zwijnenstal maken, vertelt een stewardess van Worldwide Jet, dat privévluchten uitvoert. Volgens haar maakt iets minder dan de helft van de passagiers zich hier schuldig aan. “Het is alsof ze hier wonen en dan gewoon vertrekken. En ik kan het allemaal opruimen en schoonmaken.”


Voor niets de serviceknop indrukken

Foto: Bron: Robert Alexander/Getty Images

Als passagiers de serviceknop zonder goede reden indrukken, is dat volgens een Piedmont Airlines-stewardess super irritant. “Vooral als je druk bent”, vertelt ze. “Je bent druk bezig met iets en bovendien heb je ze al zes keer uitgelegd hoe ze verbinding kunnen krijgen.”


Het belang van de functie van stewards en stewardessen onderschatten

Foto: Bron: Adnan Abidi/Reuters

“We zijn in eerste instantie getraind in veiligheid, gastvrijheid komt daarna”, legt een Alaska Airlines-stewardess uit. “Dat passagiers ons letterlijk zien als serveersters, vind ik het meest irritant.”

Volgens haar is cabinepersoneel erop getraind om situaties als brand, vergiftiging van passagiers, dreiging van een bom en medische noodgevallen het hoofd te kunnen bieden.


Cabinepersoneel aanraken om aandacht te trekken

Foto: Rachel Gillett/Business Insider

“Het meest irritante dat passagiers doen, is mij aanraken -of hun serviceknop indrukken- om aandacht te trekken”, aldus een steward van American Airlines.


Lees meer over vliegreizen: