• Voor wie de Economy Class niet comfortabel genoeg is, maar vliegen met de Business Class te duur, is er tegenwoordig de Premium Economy Class.
  • De stoelen in deze luxe middenklasse voor vliegreizen zijn ruimer en de maaltijden meestal beter.
  • KLM komt met een aparte Premium Economy-cabine.

De krappe stoelen en niet altijd even goede service in de Economy Class zijn een bekend probleem voor iedereen die regelmatig vliegt. Maar een ticket in de Business Class is vaak wel vijf keer zo duur en dat kunnen de meeste mensen zich niet veroorloven. Daarom hebben grote luchtvaartmaatschappijen een klasse daartussen in geïntroduceerd: de Premium Economy Class.

Analisten van de Britse bank HSBC denken dat het voor luchtvaartmaatschappijen slim is om het aantal zitplaatsen in de Premium Economy Class uit te breiden, nu de coronacrisis hopelijk zijn einde nadert, aangezien de marge op de tickets hoger is dan bij de Economy Class.

Maar wat krijg je aan extra’s in de Premium Economy Class?

Het komt er vooral op neer dat je meer ruimte hebt en ook verder naar voren in het vliegtuig zit, zodat je het toestel na de landing in de regel sneller kunt verlaten.

Ook is het eten meestal beter dan in de Economy Class. Dit is wat KLM en enkele grote Duitse luchtvaartmaatschappijen beloven over de Premium Economy Class:


KLM: aparte cabine

De Economy Class in een KLM-toestel. Foto: ANP/Koen van Weel
De Economy Class in een KLM-toestel. Foto: ANP/Koen van Weel

KLM liet in februari weten niet achter te kunnen blijven bij de partners en concurrenten en ook Premium Economy te gaan introduceren op de langeafstandsvloot. “Onze Noord-Atlantische partners Air France, Delta en Virgin Atlantic hebben allen al een Premium Economy. Als KLM dat niet heeft, dan zit je met productverschillen die je voor de klant liever niet wilt”, zei topman Pieter Elbers tegen Luchtvaartnieuws Magazine.

In de Premium Economy Class van KLM staan de stoelen in een aparte cabine en zijn ze breder en comfortabeler dan in Economy, maar details over de exacte hoeveelheid ruimte gaf KLM begin dit jaar nog niet. Het gaat ook nog zeker tot volgend jaar duren totdat het eerste ticket geboekt kan worden voor de luxe tussenklasse.

“Er moeten tekeningen gemaakt worden, de certificering op gang gebracht, spullen besteld, en een leverancier worden gekozen”, zei Elbers daarover. “Op dit moment eisen zaken als het coronavirus even extra aandacht van ons op. Maar als je eenmaal serieus kijkt naar het implementeren van zo’n klasse, dan ga je daar geen vele jaren over doen.”


Lufthansa: upgraden kan ook nog aan boord

Een toestel van Lufthansa landt op het vliegveld van Frankfurt am Main. Foto: EPA/RONALD WITTEK
Een toestel van Lufthansa landt op het vliegveld van Frankfurt am Main. Foto: EPA/RONALD WITTEK

De stoelen staan in de Premium Economy van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa 97 centimeter uit elkaar, terwijl dat in de gewone Economy-klasse 79 centimeter is.

Ook je mag in bij Premium Economy twee koffers van 23 kilo meenemen en krijg je een alcoholvrij welkomstdrankje.

Het eten is op zich hetzelfde als in de Economy Class, maar wordt wel geserveerd op gewone borden. Met een Premium Economy-ticket krijg je tegen een bijbetaling van 25 tot 30 euro ook toegang tot de Business Lounges op de luchthaven.

Het is bij Lufthansa mogelijk om nog aan boord een upgrade naar Premium Economy te kopen, als er tenminste nog plek is.


Eurowings & Eurowings Discover: bier en wijn gratis

Passagiers in de rij van een check-in balie van Eurowings voor het uitbreken van de coronacrisis. Foto: EPA/Friedemann Vogel
Passagiers in de rij van een check-in balie van Eurowings voor het uitbreken van de coronacrisis. Foto: EPA/Friedemann Vogel

De prijsvechters Eurowings en Eurowings Discover, beide onderdeel van de Lufthansa-groep, is de ruimte tussen de stoelen hetzelfde als bij moedermaatschappij Lufthansa. Ook zijn bij Eurowings Discover net als bij Lufthansa twee koffers bij de prijs inbegrepen.

Passagiers van de Premium Economy Class mogen vóór gewone Economy-reizigers aan boord gaan. Ook zijn bier en wijn in de luxere tussenklasse gratis, terwijl daar in de Economy Class voor betaald moet worden. Ook is een deken inbegrepen.

Nog niet alle toestellen van Discover zijn uitgerust met een Premium Economy-gedeelte, dat zal uiterlijk volgende zomer het geval zijn.


Condor: ook recht op Priority Lane

Een Airbus A320 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Condor vertrekt vanaf het vliegveld van Düsseldorf. Foto: EPA/Friedemann Vogel
Een Airbus A320 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Condor vertrekt vanaf het vliegveld van Düsseldorf. Foto: EPA/Friedemann Vogel

De voordelen van Premium Economy van Condor zijn vrijwel gelijk aan die van de grote concurrent Lufthansa, maar er is maar één koffer in de prijs inbegrepen.

Condor spreekt op haar website van “beduidend meer beenruimte” en „een verder uitklapbare rugleuning“. De stoelen staan 89 tot 91 centimeter uit elkaar in de Premium Economy Class, terwijl dat in de Economy Class van Candor 76 tot 79 centimeter is.

Zowel bij Condor als bij Lufthansa krijgen passagiers een zogeheten Amenity Kit met accessoires die goed van pas komen tijdens de vlucht, zoals oordoppen, een tandenborstel, tandpasta en een slaapmasker. Ook mogen Premium-reizigers gebruik maken van de Priority Lane op de luchthaven en van Priority Boarding.


Hoeveel duurder is de Premium Economy Class?

De prijzen van vliegtickets zijn dynamisch, daarom is niet eenduidig vast te stellen hoeveel duurder de Premium Economy Class daadwerkelijk is.

Maar uit een steekproef van Business Insider Deutschland op het traject Frankfurt am Main – New York blijkt dat tickets voor de Premium Economy Class in oktober ongeveer twee tot drie keer zoveel kosten als voor de Economy Class. Dat is fors meer, maar nog altijd een stuk goedkoper dan tickets voor de Business Class die vier tot vijf keer zo duur zijn.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider Deutschland.

Meer over luchtvaart? Check dan ook eens deze artikelen: