Luchtvaartmaatschappij KLM vreest voor nieuwe lange wachttijden op Schiphol nu de zomervakantie nadert.

Dat zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM in gesprek met De Telegraaf. In mei haalden beelden van urenlange wachtrijen op Schiphol al het internationale nieuws.

“De ellende voor onze passagiers is helaas nog niet voorbij, want de zomer komt eraan”, zegt Elbers. “Wij houden ons hart vast. Het probleem is nog niet voldoende en vooral niet structureel opgelost… Dit is schadelijk voor de reputatie van Nederland.”

Er zijn meer oplossingen om de doorstroom op Schiphol te bevorderen, zoals het opofferen van winkelruimte voor bredere doorgangen. “Daar zou ik een voorstander van zijn. Schiphol zal in moeten zien dat het een luchthaven is, in plaats van een winkelcentrum met landingsbanen”, zegt de KLM-baas.

Het is dan ook niet de eerste keer dat de KLM-topman klaagt over Schiphol. De luchthaven heeft volgens KLM de laatste jaren niet snel genoeg geïnvesteerd in uitbreiding van de infrastructuur. Dat het luchthavenbedrijf verrast zou zijn door de drukte van de laatste tijd, noemde KLM eerder al “ongeloofwaardig”.

“De gevolgen daarvan zijn slecht voor ons, voor onze passagiers en voor de reputatie van Nederland in het buitenland”, zei Elbers in mei. “In China bijvoorbeeld wordt Schiphol juist vaak genoemd als voorbeeld van hoe een luchtvaartknooppunt hoort te werken. Maar moet je eens zien wat er nu op social media over ons wordt gezegd.”

De baas van Schiphol heeft eigenlijk maar één tip voor passagiers. “Kom op tijd naar de luchthaven”, zei Jos Nijhuis in mei. “Dus niet te laat, maar ook zeker niet te vroeg. Houd je aan het advies van de luchtvaartmaatschappij.