• De klantenservice  van diverse Nederlandse energiebedrijven raakt overbelast door het aantal vragen over het prijsplafond voor energie, zo meldt het AD.
  • Essent beperkt daarom het aantal telefoontjes naar de klantenservice; Eneco laat klanten wachten op toegang tot de app.
  • Energiebedrijven wijzen naar de overheid, omdat die pas half december de plannen van het prijsplafond afrondde.
  • Lees ook: Dit mag je in januari per dag aan gas en stroom verbruiken onder prijsplafond voor energie

De klantenservice van diverse Nederlandse energiebedrijven heeft het enorm druk sinds 1 januari. De start van het prijsplafond voor energie en het feit dat meer dan een miljoen klanten daarom hun meterstanden door moeten geven, zorgt voor oplopende wachttijden. Soms zijn energiebedrijven helemaal niet meer bereikbaar, meldt het AD.

Om de drukte aan te kunnen heeft Essent ervoor gekozen om het aantal telefoontjes naar de klantenservice te begrenzen. Na drie minuten wachttijd wordt de verbinding verbroken. Het bedrijf raadt klanten aan om via de chat contact op te nemen.

Eneco kapt telefoontjes niet af, maar zegt dat de wachttijd wel vrij lang is en kan oplopen tot zo’n 20 minuten. Het energiebedrijf merkt dat er zo’n 2,5 keer meer bezoekers de app willen gebruiken, maar dat kunnen de servers niet aan. Daarom is er een wachttijd oplopend tot een uur ingesteld om de app te kunnen openen.

Prijsplafond voor energie roept veel vragen op

Volgens de energiebedrijven zijn de problemen de schuld van de overheid die pas half december de plannen voor het prijsplafond voor energie definitief maakte. Dit zorgde ervoor dat de bedrijven op het laatste moment alle wijzigingen moesten doorvoeren.

Achter de schermen zeggen ze dan ook hard te werken aan het oplossen van de problemen. Eneco zegt bijvoorbeeld serverruimte bijgekocht te hebben en Vattenfall en Essent werken aan een online tool waarmee klanten van essentiële informatie voorzien kunnen worden. Klanten zouden deze maand nog een bericht over hun lagere termijnbedrag moeten krijgen.

Het prijsplafond voor energie blijkt ook minder simpel in elkaar te zitten dan in eerste instantie lijkt. In 2023 betaal je in principe maximaal 1,45 euro per kuub gas en 0,40 euro per kWh stroom, tot een jaarverbruik van 1.200 kuub gas en 2.900 kWh stroom. 

Als een huishouden met het energieverbruik boven de volumelimieten uitkomt, gaat de marktprijs van de energieleverancier gelden. Maar hoe wordt dat precies berekend?

Het moment waarop de jaarafrekening wordt vastgesteld is hierbij van groot belang. Dat verschilt per klant en hangt doorgaans samen met de datum waarop je bij een energieleverancier klant bent geworden. Lees hier hoe dat werkt.

LEES OOK: Dynamisch energiecontract: stroomprijs in 2022 gemiddeld lager dan prijsplafond, gasprijs iets hoger