Supermarktketen Jumbo opent woensdag zijn webwinkel. In tegenstelling tot concurrent Albert Heijn gaat Jumbo de boodschappen niet thuisbezorgen. Jumbo start eerst op bescheiden schaal met een aantal afhaalpunten.

Dat meldt de Volkskrant. Met het aanbieden van de mogelijkheid om online boodschappen te doen, is de van oorsprong Brabantse supermarktketen een trendvolger. Albert Heijn begon bijna twintig jaar geleden al met internetverkoop. en ook kleinere ketens als Hoogvliet en Spar zijn al actief met een webshop. Jumbo was de afgelopen jaren naar eigen zeggen te druk met de overnames van Super de Boer en C1000.

Maar nu is het dan zover. De op één na grootste supermarktketen van Nederland begint met afhaalpunten in winkels, twee in Utrecht, eentje in Schijndel, Nieuwegein en Raamsdonksveer. In die winkels kunnen klanten hun bestelde boodschappen ophalen. Aan het eind van het jaar moeten het er enkele tientallen zijn.

Ook zelfstandige afhaalpunten

In Tilburg start binnenkort het eerste zelfstandige afhaalpunt op een industrieterrein, vlak naast het ophaalpunt van Albert Heijn. Ook komen er afhaalpunten in plaatsen waar Jumbo nu nog geen winkels heeft zoals in Oostzaan en Schiedam. De winkels worden bevoorraad vanuit een speciaal distributiecentrum in Den Bosch.

In tegenstelling tot Albert Heijn bezorgt Jumbo de boodschappen niet thuis. Volgens Laurens Sloot, hoogleraar Retailmarketing aan de Rijksuniversiteit in Groningen leveren webshops van supermarkten geen cent op, zo zegt hij in de Volkskrant. De kosten zijn relatief hoog en het is de vraag in hoeverre de webshop klanten trekt die eerder geen boodschappen deden bij de keten. Jumbo zegt zelf ook dat er voorlopig geld bij moet en ziet de webshop vooral als service aan de bestaande klanten.

Lees ook

Online boodschappen doen: winst maken is lastig voor supermarkten

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl