Zeventien vestigingen van HEMA worden de komende jaren omgebouwd tot Jumbo-supermarkt. Daarnaast gaan zes stationszaken van HEMA etenswaren van Jumbo aanbieden. Omgekeerd komen er HEMA-artikelen in filialen van Jumbo te liggen.

Het bedrijf boekte het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 1,4 miljoen euro, tegen een winst van 2,7 miljoen euro een jaar terug.

De vestigingen van de HEMA die omgebouwd worden tot supermarkt zijn winkels in de grote steden. Het bedrijf bevestigt berichtgeving van het Financieele Dagblad over de plannen, nadat eerder al bekend werd dat de twee bedrijven zouden willen gaan samenwerken. Albert Heijn viste achter het net.

Door de samenwerking krijgt de HEMA de beschikking over ruimte in bijna zevenhonderd filialen van Jumbo. Daar willen ze artikelen zoals glazen, pannen, drinkbekers en theedoeken slijten.

Jumo wil groeien, HEMA kan geld goed gebruiken

Jumbo wil graag groeien in de grote steden. In stadscentra daarvan is het normaal lastig om locaties te vinden, vandaar dat dit een interessante deal is voor de super.

De deal levert HEMA, naast meer afzetmogelijkheden, naar verluidt zo’n 100 miljoen euro op door de verkoop van de winkels.

HEMA kan deze opbrengst goed gebruiken bij het terugdringen van zijn omvangrijke schuld. Die drukt al erg lang op de resultaten van het bedrijf. De ketens hebben verder geen bedragen naar buiten gebracht. Kredietbureau Moody’s gaf aan zich zorgen te maken over de schuldenlast en winstgevendheid van HEMA.

In november waarschuwde een groep analisten van het Britse Everest Research tot woede van de winkelketen al voor een mogelijk faillissement. Volgens Everest wordt de kaspositie van het bedrijf in het tweede kwartaal van 2020 “onhoudbaar krap”. De deal met Jumbo lijkt daar dus verlichting in te brengen.

Verkopen opgekrikt

HEMA heeft zijn verkopen afgelopen kwartaal verder opgekrikt. De winkelketen wist onder meer extra schrijfwaren, kleding en huishoudelijke artikelen aan de man te brengen. Vooral online doet HEMA het goed. Er ging wel een stevig verlies in de boeken, maar dat komt volgens de keten vooral door wijzigingen in de boekhoudstandaarden.

De verkopen telden op tot een kwartaalomzet van dik 317 miljoen euro. Dat is ruim 4 procent meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Op vergelijkbare basis, wanneer wordt gecorrigeerd voor bijvoorbeeld nieuw geopende winkels, was sprake van een omzetplus van bijna 3 procent. Daarbij ging de onlineomzet met bijna 35 procent omhoog.

Zonder de effecten van de nieuwe boekhoudstandaard IFRS 16 zou HEMA zijn uitgekomen op een winst van 2,1 miljoen euro. Nu boekt het concern een kwartaalverlies van ruim een miljoen.

Dit bericht bekijken op Instagram

onze samenwerking met @jumbo is nu een feit. We gaan elkaars winkelnetwerk versterken, Jumbo klanten de kans geven om overal in Nederland 🇳🇱 en België 🇧🇪 onze producten in Jumbo te kopen én samenwerken met @jumbovisma_road en @jumbovisma_ice. Ik kijk uit naar de start van dit mooie partnership! #wewinnensamen ; our cooperation with @jumbo is now a fact. We are going to strengthen each others’ store network, offer Jumbo customers the opportunity to buy HEMA products in every Jumbo store in the Netherlands 🇳🇱 and Belgium 🇧🇪 and we will become a partner of @jumbovisma_road and @jumbovisma_ice! I am very much looking forward to starting this partnership! #wewintogether

Een bericht gedeeld door Tjeerd Jegen (@tjeerdjegen) op

Topman Tjeerd Jegen is naar eigen zeggen “content” met de resultaten. “Ondanks de sterke concurrentie zijn we online veel harder gegroeid dan de markt”, benadrukt hij. Volgens hem kent de webshop van HEMA bovendien een erg laag retourpercentage. Ook internationaal liet HEMA verdere groei zien. In Duitsland gingen de opbrengsten bijvoorbeeld met meer dan 16 procent omhoog.

Jegen heeft verder de indruk dat de partnerschappen met de Franse supermarkt Franprix en webverkoper Wehkamp hun vruchten beginnen af te werpen. Hij wil komende jaren meer partnerschappen aangaan.

Lees over HEMA ook: