Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:49

Het investeringsfonds van de familie Van Eerd, de eigenaren van supermarktketen Jumbo, wil een financieel belang nemen in flitsbezorger Gorillas.

Ook op andere gebieden wordt de eerder aangekondigde samenwerking tussen Jumbo en Gorillas uitgebreid. Zo wordt Gorillas voor meerdere jaren een belangrijke co-sponsor van wielerploeg Team Jumbo-Visma.

Over de omvang van het belang dat Mississippi Ventures, het investeringsfonds van de familie Van Eerd, in de komende weken in Gorillas zal nemen gaf Jumbo geen nadere details. Ook het investeringsbedrag werd niet bekendgemaakt.

Begin januari kondigde Jumbo al aan in Nederland en Vlaanderen te gaan samenwerken met Gorillas. Naast bekende A-merken levert Jumbo een selectie artikelen van het eigen huismerk en voedingswaren uit het La Place-aanbod. Klanten in de steden waar Gorillas actief is, kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf.

"Met het zetten van deze nieuwe stappen geven we verder vorm aan ons partnership", zei financieel bestuurder Ton van Veen van Jumbo in een toelichting. "Bij Jumbo zien we veel potentieel in instant bezorging, waarmee we nieuwe klantengroepen in de grote steden kunnen aanboren."

Een verdere uitbreiding van de samenwerking, waaronder het aanbieden van de bestelservice van Gorillas via de eigen onlinekanalen van Jumbo, wordt volgens Van Veen op dit moment samen met de flitsbezorger uitgewerkt.

Flitsbezorgers verkeren in zwaar weer

Door aanhoudende klachten van bewoners gaan de gemeenten Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen maatregelen nemen tegen flitsbezorgers. Eerder zetten Amsterdam en Rotterdam al een stop op de groei van de snelle bezorgdiensten.

Omwonenden klagen over geluidsoverlast van af en aan rijdende busjes en koeriers die op een klus wachten. Hun fietsen zouden de stoep blokkeren. De noodgang waarmee ze de bestellingen bezorgen, zou bovendien zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties.

Regulering is overigens niet de enige dreiging voor flitsbezorgers. Sommige investeerders zetten grote vraagtekens bij het verdienmodel van Gorillas, Flink, Getir en andere flitsbezorgers. De bedrijven huren magazijnen in grote steden, hebben veel bezorgers in dienst, maar zijn desondanks niet veel duurder dan de traditionele supermarkt.

“De bedragen die nu worden opgehaald laten zien dat het heel erg kapitaalintensieve bedrijven zijn”, zei Pieter Welten van Prime Ventures vorig jaar tegen MT/Sprout. Hij stelt dat de acquisitiekosten snel omhoog gaan als meerdere partijen om dezelfde klant vechten. “Terwijl de marges toch al laag zijn.”

LEES OOK: Gemeenten zijn overlast flitsbezorgers zat: na Amsterdam en Rotterdam nemen nu ook Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen maatregelen