Hoe ziet de wereld er over 10 jaar uit? Dat is volgens Amazon-CEO Jeff Bezos precies de verkeerde vraag bij het runnen van een onderneming. Hoewel hij natuurlijk graag een voorspelling doet, is zijn bedrijfsstrategie op een fundamenteel andere insteek gebaseerd.

“Ik krijg vaak de vraag wat er allemaal gaat veranderen in de komende 10 jaar. Maar een andere vraag die mij nooit wordt gesteld is veel belangrijker: ‘Wat blijft de komende 10 jaar hetzelfde?’ Het is belangrijk om daarover na te denken”, zo zei Bezos eerder deze week tijdens Re:Mars, een conferentie van Amazon over artificial intelligence, ruimtevaart en automatisering.

“Met het antwoord op die vraag kun je al je activiteiten organiseren. Je kunt dan werken aan nieuwe dingen met het vertrouwen dat alle energie die je er vandaag insteekt, zich over tien jaar nog uitbetaalt.”

In het geval van Amazon is het voor Bezos bijvoorbeeld overduidelijk dat mensen het komende decennium nog steeds lage prijzen, een groot aanbod en snelle bezorging willen.

“Het is onmogelijk om je mensen voor te stellen die naar me toekomen met ‘Jeff, ik houd van Amazon, maar ik zou willen dat je bezorging wat trager is’. Of: ‘Ik zou willen dat je prijzen wat hoger waren'”, zo schetst Bezos.

Wanneer een manager de stabiele elementen weet te identificeren - en dat zijn meestal klantbehoeften-, dan verandert dat zijn of haar manier van leidinggeven. Die manier van denken heeft invloed op waar managers in investeren en welke risico's ze nemen. De focus wordt dan: "Wat kunnen we doen om onze prijzen te verlagen? Wat doen we om nog sneller te kunnen bezorgen?", stelde de Amazon-CEO.

Baseert een manager de bedrijfsstrategie op zaken die wél veranderen, zoals wie worden concurrenten en wat doen ze precies, "dan moet je die strategie almaar aanpassen", zei Bezos. Dat is niet het geval als leiders zich richten op dingen die niet veranderen. Bovendien hoef je daar volgens Bezos ook niet veel onderzoek naar te doen.

"Zodra je je gaat afvragen welke zaken hetzelfde zullen blijven, zul je merken dat deze dingen zo groot en fundamenteel zijn dat de antwoorden zo uit je pen vloeien."

Lees meer over ondernemen: