Tot nu toe was het lastig om als bedrijf slim gebruik te maken van Instagram: het was moeilijk om bezoekers naar je eigen website te leiden, en te meten hoe effectief je posts waren. Dat verandert nu.

Veel bedrijven maken al gebruik van Instagram, met succes. Zo heeft Nike 48,8 miljoen volgers. Ook Ben & Jerry’s is vrij actief op de fotosite. Ook voor lokale bedrijfjes als de Haagse kledingwinkel Baretta Jeans is Instagram interessant.

Maar het was tot nu toe erg lastig om bezoekers door te verwijzen naar je website, of om te meten hoe groot het bereik van een post was. Daar komt nu verandering in: Instagram is nieuwe opties aan het uitrollen, waaronder een businesspagina, waar bedrijven meer opties krijgen dan reguliere bezoekers.

De posts zien er hetzelfde uit, maar bedrijven kunnen een contactknop toevoegen. Daarvoor moet het Instagramaccount worden gekoppeld aan een Facebookpagina, waarvan de contactgegevens worden overgenomen.

Ook komt er een analyticstool, waarmee de effectiviteit van de posts gemeten kan worden. Daarin wordt het bereik van een post getoond, maar ook kenmerken van het publiek zoals de leeftijd en locatie. Er komt ook de mogelijkheid om een goede post om te zetten in een betaalde advertentie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl