Instagram zal dit jaar waarschijnlijk voor 14 miljard dollar aan opbrengsten voor Facebook genereren. Omdat de groei van Facebook zelf stagneert, wordt Instagram daarmee steeds belangrijker voor het sociale medium.

Dat melden analisten van zakenbank Jefferies.

“Instagram is de drijvende kracht achter de groei van Facebook. Het kan in 2019 met meer dan 60 procent groeien en daarmee de kernactiviteiten van Facebook ondersteunen, dat dit jaar voor het eerst onder een groei van 20 procent uitkomt.”

De analisten denken dat Instagram dankzij de extra groei van dit jaar 5 miljard dollar extra omzet zal opleveren. Het komt dan uit op een totale omzet van 14 miljard dollar.

De groei van Instagram van de afgelopen jaren is sowieso indrukwekkend. Het sociale platform had 30 miljoen gebruikers toen Facebook het in 2012 kocht, inmiddels is het gegroeid naar meer dan 1 miljard gebruikers.

De analisten voorzien dat de inkomsten uit advertenties kunnen blijven stijgen, zo lang Instagram zich daarop blijft richten. Ze denken dat de inkomsten van WhatsApp en Facebook Messenger ook kunnen blijven groeien, waarbij ze mogelijkheden zien voor zowel reclame als betaalde berichten.

Het aandeel Facebook is al bijna een jaar aan het herstellen van het Cambridge Analytica-schandaal. Begin 2018 werd onthuld dat het adviesbureau Cambridge Analytica ten onrechte gebruikmaakte van Facebook-gegevens van maar liefst 87 miljoen gebruikers, waardoor de aandelenkoers naar beneden ging en het vertrouwen van gebruikers in de veiligheidsmaatregelen van het platform werd aangetast.

Instagram and Facebook revenue and growth

Foto: Instagram en Facebook omzet en groeicijfers. Bron: Jefferies

In juli waarschuwde Facebook haar aandeelhouders dat de opbrengsten in de komende jaren flink zullen teruglopen doordat het bedrijf zich meer wil bezighouden met de privacy van gebruikers. De beurskoers zakte daardoor met meer dan 20 procent. Een kwartaal later meldde het bedrijf dat het aantal dagelijks actieve gebruikers in de VS gelijk was gebleven, en niet was gedaald.

Jefferies denkt dat gebruikers en adverteerders de komende jaren niet in groten getale zullen weglopen, en dat verklaart de optimistische voorspellingen van de analisten. Desondanks denken ze dat Facebook nog hard zal moeten werken om gebruikers actief te houden.

Lees ook: Dit zijn de 7 grootste onthullingen uit gelekte geheime e-mails van Facebook