• Niet-essentiële winkels kunnen mogelijk volgende week weer open voor het afhalen van bestellingen.
  • Bij IKEA kunnen klanten door een drive-thru om bestelde spullen op te halen.
  • Ook Action, Big Bazar en Blokker willen een afhaaloptie aanbieden.

Winkels kunnen mogelijk volgende week weer open voor het afhalen van bestellingen. Het kabinet kijkt serieus naar die mogelijkheid, melden Haagse bronnen.

In de strijd tegen het coronavirus besloot het kabinet medio december alle niet-essentiële winkels te sluiten. Winkeliers zagen daardoor de belangrijke kerstperiode grotendeels aan zich voorbijgaan. Klanten mogen wel spullen bestellen, maar die moeten dan worden thuisbezorgd.

Afhalen van vooraf bestelde artikelen mag nu alleen bij bouwmarkten en andere doe-het-zelfwinkels, bibliotheken en voor winkels die diervoeding verkopen voor hobbymatig gehouden boerderijdieren, zoals kippen, varkens of geiten.

Daarom komt dus mogelijk snel verandering in. Het kabinet geeft dinsdagavond om 19.00 uur een persconferentie over de coronamaatregelen.

IKEA opent een drive-thru voor bestellingen

Winkelketen bereiden zich alvast voor op de lichte versoepeling. Zo kunnen klanten bij IKEA straks mogelijk door de drive-thru, vergelijkbaar met die van fastfoodrestaurants. Het bestellen en afhalen van producten zal volledig veilig en contactloos gebeuren, verzekert de van huis uit Zweedse woonwinkel.

"We hebben vanaf de eerste golf laten zien dat we op een veilige en contactloze manier onze service ‘Bestellen & Ophalen’ kunnen faciliteren. De voorzichtig positieve geluiden hierover, stemmen ons hoopvol", aldus een woordvoerder.

Als het voor winkelklanten wordt toegestaan eerder gedane bestellingen op te halen neemt de druk op de bezorgers ook af, zo klinkt het. Ook kunnen door 'click and collect' meer klanten worden geholpen.

Klanten krijgen een tijdslot toegewezen

De klant bestelt via IKEA.nl of via de IKEA-app en krijgt een tijdslot toegewezen voor het ophalen van de bestelling bij een winkel. Aangekomen bij het filiaal volgt de klant de borden voor bestelling ophalen en parkeert zijn auto op een van de aangewezen parkeervakken.

De klant blijft in de auto en checkt in via de link in de ontvangen bevestigingsmail. Dit kan overigens ook met de fiets of lopend.

Een IKEA-medewerker brengt daarop de bestelling naar de auto van de klant. Een medewerker scant de QR-code uit de e-mail en vervolgens kan de klant de bestelling zelf inladen.

Klanten Big Bazar kunnen straks mogelijk voordeelboxen afhalen

Bij budgetwinkelketen Big Bazar kunnen klanten binnenkort mogelijk voordeelboxen afhalen. Maar echt een webshop of een volledige 'click and collect' waarbij mensen individuele artikelen kunnen bestellen en afhalen, zit er volgens topman Hans Danhof niet in.

Een echte webshop is in de ogen van de winkeldirecteur niet rendabel voor Big Bazar, zeker niet om voor een periode van enkele weken. Volgens Danhof zit er daarvoor te weinig marge op de producten uit het assortiment van de discounter.

Big Bazar besloot eind vorig jaar al om tijdelijk speciale voordeelboxen aan te bieden om in deze moeilijke coronaperiode toch nog iets te kunnen verkopen. Voor enkele tientjes krijgen klanten dan een doos met een voorraad producten. Deze boxen worden momenteel thuisbezorgd door winkelpersoneel van Big Bazar. Danhof geeft aan dat de boxen "best goed lopen". Soms krijgt Big Bazar enkele honderden bestellingen per dag.

Blokker wil ook open voor afhaal

Blokker zal de afhaalmogelijkheid waarschijnlijk anders aanpakken dan zusterketen Big Bazar. Bij Blokker konden consumenten altijd al producten afhalen.

Een woordvoerster laat weten blij te zijn met een eventuele opening, maar benadrukt dat de onlineverkoop niet opweegt tegen de verkoop in de winkels.

"Het is wel meer dan wat het was, maar de winkels moeten voor ons gewoon open zijn. De winkels zijn op ingericht op aanloop, waar Blokker het van moet hebben", aldus de zegsvrouw. 

Blokker bekijkt nog hoeveel filialen open kunnen voor afhaal.

Action wil deuren openen voor afhalers

Ook koopjesketen Action wil de deuren openen voor afhalers zodra dat mag. De discounter wil de afhaalmogelijkheid die het nu in andere Europese landen aanbiedt ook in Nederland mogelijk maken, maar Action benadrukt wel dat het niet om een echte webwinkel gaat.

In Frankrijk, België, Duitsland en Oostenrijk is sinds de eerste lockdowns al een afhaalsysteem opgetuigd, om het winkelverkeer door te kunnen laten gaan. Daar kunnen klanten via de website producten bij hun lokale winkel reserveren en daar ophalen. Klanten betalen pas in de winkel.

Volgens een woordvoerder van de keten is dat geen webshop, omdat er niet online wordt betaald en de producten niet worden verstuurd en bezorgd. Action staat erom bekend dat het geen webshop heeft en dat klanten naar de winkel moeten voor hun aankopen. Een 'echte' webshop zit er omwille van de lage marges vooralsnog niet in.

Lees meer: Waarom Action nog steeds geen webshop heeft – en daar voorlopig ook niet aan begint

Als alles meezit, wil Action in Nederland een soortgelijk afhaalsysteem optuigen. "We hebben er zo veel ervaring mee dat we het kunnen inzetten zodra het kan. In Nederland wordt het interessant wat er mogelijk wordt", stelt de zegsman, die aangeeft dat Action nu nog niet weet waar het precies aan toe is en daarom de persconferentie van het kabinet van dinsdagavond afwacht.

Ook is het voor Action nog onduidelijk wat het assortiment precies mag worden en hoe de regels worden om met klanten om te gaan.

Action zegt in Nederland veel vragen van klanten te krijgen over praktische spullen, zoals kapotte lampjes. "Die moeten ze nu bij een bouwmarkt halen voor een veel hoger bedrag", aldus Action.

'Hou de regels voor afhalen bij winkels simpel'

Volgens staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken kunnen winkels alleen open om bestellingen op te laten halen met goede afspraken vooraf. "Als je het doet, dan moet het op zo'n manier dat het niet weer leidt tot drukke winkelstraten waar mensen elkaar ontmoeten", zegt zij.

Eus Peters, directeur van de Raad voor de Nederlandse Detailhandel (RND), vindt het verstandig om de afspraken zo simpel mogelijk te houden. Daarbij kunnen winkelbedrijven prima zelf beslissen hoe een en ander 'coronaproof' kan worden ingericht.

Volgens Peters kan Nederland zijn voordeel doen met elders opgedane kennis. Onder meer in België golden eerder bepaalde voorwaarden aan het afhalen van goederen.

Zo mochten transacties in eerste instantie alleen op straat voor de winkels plaatsvinden. Dit bleek niet te werken en daarop werd het al snel toegestaan om alsnog een klant per keer bij winkels binnen te laten.

Voorraden afbouwen en personeel bezighouden

Volgens de RND is de afhaalmogelijkheid van bestellingen bij winkels ook belangrijk voor het afbouwen van voorraden. Veel winkelbedrijven zitten bijvoorbeeld nog met wintervoorraden, waarbij ze geen kans hebben gehad om deze in de uitverkoop te doen.

Dat geldt niet alleen voor kleding- en schoenenwinkels, die sowieso al als grootste verliezers van de crisis te boek staan, zo bleek eerder uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, maar ook in andere sectoren.

Voor veel ondernemers in de winkelstraat is click and collect met de overvolle voorraden en de gekrompen kasreserves ook een mogelijkheid om personeel bezig te houden. Die zitten door de sluiting veelal werkloos thuis.

Bedrijven hebben zo ook geld om de eerste aanbetalingen te kunnen doen voor de komende voorraden. Daarbij moeten de winkels leeg omdat de voorraden voor het tweede kwartaal al worden geleverd.

[activecampaign form=30]

Lees meer over ondernemen in de coronacrisis: