• Winkeliers zonder webshop laten klanten tijdens de lockdown toch spullen kopen via bijvoorbeeld WhatsApp of Instagram.
  • Voor digitale aankopen gelden er wat andere regels dan voor aankopen in fysieke winkels. Dit geldt ook voor aankopen via telefoon of per e-mail.
  • Juridisch adviseur Raoul van de Laak van ICTRecht bespreekt drie punten waar ondernemers rekening mee moeten houden.

Sinds medio december geldt er een nieuwe lockdown in Nederland. Onder andere niet-essentiële winkels moeten tot ten minste 19 januari dicht. Dit terwijl voor veel ondernemers zo rond de feestdagen juist de drukste periode van het jaar aanbreekt.

Aangezien digitale verkoop wel is toegestaan, stappen veel ondernemers halsoverkop over op nieuwe verkoopmethoden. Deze nieuwe (digitale) manieren van verkopen brengen wel een aantal juridische aandachtspunten met zich mee.

Vooral retailers met fysieke winkels worden getroffen door de maatregelen. Denk aan kledingwinkels, meubelzaken of speelgoedwinkels. Kleinere ondernemers hebben vaak nog geen webshop. Daarnaast is het digitaliseren van het gehele productaanbod een hele klus.

Vandaar dat er op creatieve manieren toch massaal een afhaal- of bestelservice wordt opgezet. Denk aan videobellen of facetimen met de winkelier die rondlopend in de winkel de producten laat zien aan de bellende klant of bestellingen via WhatsApp of Instagram afhandelt.

Koop op afstand

Voor digitale aankopen gelden er wat andere regels dan voor aankopen in fysieke winkels. Dit geldt ook voor aankopen via de telefoon of per e-mail. Hieronder een overzicht van de punten waar ondernemers rekening mee dienen te houden:

Herroepingsrecht

Als er sprake is van een ‘koop op afstand’ (dat is zowel via een webshop, maar ook via telefoon of per e-mail), dan heeft de consument herroepingsrecht. Dat betekent dat hij de mogelijkheid heeft om zijn aankoop binnen 14 dagen te retourneren en zijn geld terug te krijgen.

Aanbieden algemene voorwaarden

Wil je ervoor zorgen dat algemene voorwaarden van toepassing zijn op de aankoop? Zorg er dan voor dat deze op de juiste wijze ter hand worden gesteld. Dit moet ‘voor of bij’ het sluiten van de overeenkomst (dus niet achteraf).

Als de consument via videobellen of WhatsApp zijn keuze heeft gemaakt voor een bepaald product, dan is het aan te raden om per e-mail een bevestigingsmail te sturen met het gekozen product en de prijs. Daarnaast dient in die e-mail vermeld te worden dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn op de aankoop.

Tot slot dienen de algemene voorwaarden bijvoorbeeld als pdf-bestand als bijlage te worden toegevoegd.

Informeren over consumentenrechten

Bij een koop op afstand is een winkelier ook verplicht om de consument informatie te verschaffen over:

  • Hoe je kan bestellen
  • Betaalmogelijkheden
  • Levertermijnen
  • Herroepingsrecht/retourneren
  • Garantie
  • Klachten

Die informatie kan in de e-mail worden opgenomen.

ICTRecht is een juridisch adviesbureau dat gespecialiseerd is in wet- en regelgeving op het gebied van internet, ICT en privacy. Dit artikel is geschreven door juridisch adviseur Raoul van de Laak.