• Het Amsterdamse restaurant The Avocado Show opent na een lastige start van 2020 door corona 19 nieuwe vestigingen in onder meer Madrid, Londen en Parijs.
  • “Een tijd van crisis is ook een tijd van ondernemen, van nieuwe kansen”, zegt medeoprichter Ron Simpson tegen Business Insider Nederland.
  • Volgens Simpson is het voor ondernemers zaak om in te spelen op de nieuwste trends, ook als het door de coronapandemie even tegenzit.

Het Amsterdamse restaurant The Avocado Show kende in 2017 een vliegende start. De eerste vestiging was nog niet open of er sliepen al fans voor de deur.

Ook bij franchisers sloeg het concept aan. Oprichters Ron Simpson en Julien Zaal kregen meteen tachtig aanvragen binnen van ondernemers die elders een avocadorestaurant wilden openen.

Die uitbreiding gaat er de komende maanden dan eindelijk komen. The Avocado Show wil 19 nieuwe vestigingen openen in onder meer Madrid, Londen en Parijs, maakte het bedrijf begin september bekend.

The Avocado Show staat erom bekend in elk gerecht avocado’s te verwerken – met uitzondering van een paar bijgerechten en toetjes. Daarmee waren ze drie jaar geleden bij de lancering uniek in Europa.

Met gerechten als avocadofrietjes, die voorzien zijn van een krokant laagje en geserveerd worden met truffelmayonaise, of een op avocado gebaseerde pokébowl, spelen oprichters Simpson en Zaal in op de groeiende populariteit en consumptie van avocado's in westerse landen.

Vanwege het hoge waterverbruik bij de teelt wordt de enorme groei van de productie van avocado's gezien als een risico voor het milieu. Simpson benadrukt dat de avocado's die zijn bedrijf inkoopt bij leverancier Nature’s Pride – het bedrijf van ‘avocadokoningin’ Shawn Harris, tevens investeerder in The Avocado Show – juist speciaal geselecteerd worden op milieucriteria.

Van de evenementenbusiness naar avocado’s

Voordat de heren drie jaar geleden de avocadobusiness instapten, waren ze al ondernemende types, zo liet Simpson weten aan zakenblad Quote. Simpsons eerste onderneming, een slogancopywriter, startte hij al voor zijn studie Small Business & Retail Management.

Verder werkte Simpson onder meer als brand ambassador bij Bacardi en schreef hij een showbizzcolumn voor Ted Magazine. Uiteindelijk richtte hij marketingbureau Don't Say Nothing, managementbureau 24K Agency en evenementenbedrijf Night Vision op.  

Simpson en Zaal leerden elkaar kennen van de evenementenwereld. Tijdens een van hun gebruikelijke bijeenkomsten ontstond in 2016 het idee om een restaurant te beginnen. Al snel kwam Simpson met de suggestie om iets met avocado’s te doen, waarna Zaal met de naam The Avocado Show op de proppen kwam.

The Avocado Show: groei in Europa

Nog geen week later was de eerste locatie voor hun concept gevonden: De Pijp in Amsterdam. Vanwege de sterke vraag – mede veroorzaakt door de enorme aandacht op sociale media – volgde al gauw een uitbreiding naar drie nieuwe locaties.

Twee hiervan, waaronder ook een to go-locatie, bevinden zich in Amsterdam. De derde betreft een franchisevestiging in Brussel. Per locatie wordt er, afhankelijk van de omvang, nu een jaarlijkse omzet gedraaid van 1,6 tot 2 miljoen euro, laat Simpson aan Business Insider Nederland weten.

De financiering die de eerste internationale uitbreiding in 2018 mogelijk maakte, kwam van investeringsbedrijf Orange Wings, opgezet door zakenvrouw Shawn Harris. Diezelfde investering van 5 miljoen euro helpt om, na de succesvolle franchisetest in Brussel, de verdere uitbreiding in Europa te financieren.

Simpson denkt dat de eerdere doelstelling om honderd vestigingen in vijf jaar te hebben, in theorie nog steeds haalbaar is. “De grote markten waar we nu op mikken zijn Duitsland, de Nordics en het Verenigd Koninkrijk.”  

De volgende stap voor The Avocado Show zou uitbreiding richting de VS en het Midden-Oosten zijn, aldus Simpson.

Ondernemen tijdens de coronacrisis, ook wanneer de horeca plat ligt

“Een tijd van crisis is ook een tijd van ondernemen, van nieuwe kansen”, zegt Simpson. Hij noemt het spijtig dat veel horecagelegenheden omvallen door de coronacrisis, maar ziet ook kansen vanwege de daling van het aanbod en het vrijkomen van de horecapanden.

Daarnaast is The Avocado Show, naast horeca-uitbater, natuurlijk ook een merk en een franchise, geeft hij aan.

Dit is dan ook waar Ron Simpson en medeoprichter Julien Zaal zich voornamelijk mee hebben beziggehouden tijdens de sluiting van hun restaurants eerder dit jaar.

“Ook wij moesten dicht, ook wij hadden veel personeel, en ook bij ons deed dat heel veel pijn”, zegt Simpson. Maar al gauw bleek dat de tijdelijke sluiting niet het einde van de onderneming betekende. Integendeel. "Het maken van toekomstplannen bleek relevanter dan ooit", zegt Simpson.

Franchise in het buitenland met lokale accenten

Met de nieuwe Europese uitbreiding komen er 19 nieuwe vestigingen in onder meer Madrid, Londen en Parijs. Om dit te verwezenlijken moesten er franchisenemers gevonden worden.

Simpson en Zaal schakelden een recruitmentbureau in, maar bemoeiden zich ook zelf nadrukkelijk met het selectieproces. Zo spraken ze met potentiële ondernemers en bezochten ze voorgestelde locaties in Europese steden.

“Het is eigenlijk een merk en systeem dat je uitleent aan iemand anders”, zegt Simpson over de franchiseconstructie. “Wij helpen met het eten, het interieur, het trainen, de operaties, en alle pr- en marketingtools die nodig zijn.”

Wel zal er sprake zijn van lokale accenten. “De een heeft een voorkeur voor bepaalde gerechten of een betere ontbijtcultuur”, zegt Simpson. Er zal dan ook op de menukaart ruimte zijn voor zo’n 20 procent lokale gerechten, voegt hij toe. Daarnaast kan het zo zijn dat wanneer bepaalde producten ergens niet zo goed lopen als bij een ander, deze worden vervangen. Wel verzekert Simpson dat de avocado altijd centraal zal staan.

Gezonder eten blijft een sterke trend, ook na corona

Volgens Simpson is het zaak om je als ondernemer zo te organiseren dat je ook na een crisis nog steeds iets kan bieden dat aansluit op de vraag. “Een van de belangrijkste dingen die wij zagen, is dat mensen steeds gezonder willen eten en dat afhalen steeds groter wordt.” Met hun op avocado’s gebaseerde restaurants spelen zij in op deze trend.

Daarnaast bleef de eerste Avocado Show To Go in Amsterdam ook tijdens de lockdown in Nederland gewoon open, omdat dit niet in strijd was met de coronamaatregelen. Deze locatie is er speciaal op ingericht om gerechten te maken die makkelijk afgehaald of bezorgd kunnen worden.

Soms komt de vraag echter uit een onverwachte hoek. Zo zijn Simpson en Zaal tijdens de crisis begonnen met het aanbieden van andere zaken, zoals kookvideo's voor thuis en een gelimiteerd aantal legpuzzels – wat voor thuisblijvers uitgroeide tot een razend populaire hobby.

De puzzels, van meer dan duizend stukjes kon je online winnen via de socialemediakanalen van The Avocado Show en ze waren voor twee tientjes tijdelijk te koop in de webshop.

De merchandise bracht alternatieve omzet, maar bleek vooral ook van belang als communicatiemiddel, zegt Simpson. “Het helpt om te zorgen dat je het gesprek gaande houdt. Dat je relevant blijft en ergens over kunt praten waar op dat moment direct behoefte aan is.”

Lees meer over ondernemers: