Horecaondernemers zetten meer geld om dan voor de coronacrisis. Volgens branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is de omzet van afgelopen jaar van bijna 26 miljard euro iets hoger dan die in 2019.

Wel blijft de sector geconfronteerd worden met grote uitdagingen, zoals hogere inkoopkosten en een gebrek aan personeel.

Het op peil houden of brengen van het personeelsbestand is volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen “een van de belangrijkste focuspunten voor 2023”, zei hij op de vakbeurs Horecava in Amsterdam. Daar deelde de branchevereniging een terugblik op het afgelopen horecajaar en een vooruitblik op het komende. “De spanning op de arbeidsmarkt zal naar verwachting in 2023 nét wat minder worden, maar de krapte blijft”, is de opvatting.

De sector ziet dat vooral veel jongeren weer kiezen voor een (bij)baan in de horeca. “Maar het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, neemt al jaren af. Ook zien veel jongeren de horeca nog steeds als een tijdelijke werkgever en stromen ze na één of twee jaar weer uit.”

De horeca ziet het als zijn taak voor dit jaar om werknemers langer vast te houden. Maar de strijd om personeel in Nederland is het afgelopen jaar hevig geworden.

Een ander knelpunt voor eigenaars van restaurants, cafés en hotels zijn de gestegen kosten van zo’n beetje alles sinds de oorlog in Oekraïne. "De rendementen staan zwaar onder druk. Dit komt met name door de hoge inkoopprijzen en de energiecrisis", aldus KHN. Toch profiteerde de sector in 2022 ook van mensen die na jaren van beperkingen weer graag onbeperkt van de horeca gebruik wilden maken.

De horeca blijft een aantrekkelijke branche om in te gaan ondernemen, getuige de groei van het aantal horecabedrijven. Er zijn nu 35.000 horecabedrijven met twee of meer personen in dienst. Vooral het aantal bedrijven met maar één werkzaam persoon nam toe, zoals ondernemingen in de catering en Airbnb-aanbieders.

Horeca moet prijzen verder verhogen, vindt KHN

De prijzen van eten en drinken op terrassen en in restaurants moeten verder stijgen, zegt Robèr Willemsen, de voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Ondernemers durven hun hogere inkoopkosten voor producten en energie nog nauwelijks door te berekenen aan klanten. "Ik denk dat gasten zullen blijven komen, want supermarkten hebben hun prijzen veel meer verhoogd en die is de consument ook niet gaan mijden."

De prijzen voor voeding en andere vormen van levensonderhoud zijn het afgelopen jaar fors gestegen, maar de consument blijft volgens Willemsen naar de horeca komen voor een biertje en biefstukje. "We hebben het afgelopen jaar gezien dat we tijdens corona zijn gemist. Dat is het beeld dat afgelopen jaar heeft overheerst, ondanks de gestegen kosten en lagere marges", zei de KHN-voorzitter op vakbeurs Horecava in de Amsterdamse RAI.

De omzet lag in bijna de gehele horeca weer hoger dan voor corona, maar door de veel hogere kosten zagen ondernemers hun winsten verdampen. "De marges staan flink onder druk. Een marge van zo'n 15 procent blijft nodig om te investeren en jezelf als ondernemer een eerlijke beloning te geven, maar die halen werkgevers nu niet. De prijs is vaak niet eerlijk", aldus Willemsen.

Ook op uitgaan wordt vooralsnog niet bespaard volgens Willemsen. "De nachthoreca heeft tijdens corona hele harde klappen gehad, maar heeft het afgelopen jaar goed gedraaid. Ik verwacht ook dat dat zal doorzetten."

Als jongeren moeten kiezen waar zij hun geld aan uitgeven, staan sociale activiteiten zoals uitgaan volgens Willemsen hoog op de lijst. "Ze worden alleen wat kritischer en gaan meer naar de clubs waar een goede vibe is." Het leveren van kwaliteit is volgens hem in de hele sector essentieel.

LEES OOK: De restaurants van de toekomst verbouwen hun eigen groenten en kruiden in minikassen, als het aan startup FarmVent ligt