De compacte elektrische stadsauto Honda E was al ‘hot’ ver voordat hij echt in productie ging, vanwege de aantrekkelijke combinatie van de allermodernste technologie met een retrostijl. Maar nu weten we ook alle details.

De Japanse autofabrikant heeft alle specificaties en features aangekondigd van de Honda E, die in september op de Nederlandse markt wordt verwacht en al voor de zomer in vier andere Europese landen. Hij zal gaan concurreren met andere compacte elektrische auto’s die vooral voor gebruik in de stad zijn bedoeld, zoals de Fiat 500e en de Mini Cooper SE.

De basisversie van de Honda E gaat in Nederland 35.335 euro kosten en heeft een gemiddelde actieradius van 220 kilometer. Bij gunstig weer in de zomer en een zuinige rijstijl fors meer en bij slecht weer in de winter met de verwarming aan fors minder.

Er is met de Honda eAdvance ook een duurdere versie met meer vermogen en technologie voor iets meer dan 38.000 euro.

De auto wordt geprezen om zijn schattige maar ook ambitieuze retrostijl, ongebruikelijk op de hedendaagse automarkt. Honda wil het nieuwe model alleen gaan verkopen in Europa.

Dit weten we over de Honda E:


Honda maakt twee versies van de auto, waarbij de duurdere eAdvance meer vermogen heeft, grotere metalen velgen en extra technologie.


De Honda eAdvance heeft volgens de Japanse autofabrikant een vermogen van 154 pk.


De auto kan in 8,3 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur bereiken.


De gewone Honda E heeft 136 pk vermogen en trekt in 9,5 seconden op van 0 naar 100 km per uur.


Beide modellen hebben achterwielaandrijving en een gewichtsverdeling van 50:50.


Met het gaspedaal kun je zowel accelereren als remmen. Honda heeft dat enkele pedaalcontrolesysteem ontwikkeld om beter uit de voeten te kunnen in de stad waar het altijd hollen en stilstaan is.


Met een relatief kleine draaicirkel van 4,3 meter kan de Honda E goed manoeuvreren in kleine straatjes.


Parkeren is erg makkelijk omdat de auto lekker compact is, maar toch is het eAdvance-model uitgerust met de Honda Parking Pilot-technologie. Dat is een nieuwe toepassing die de bestuurder helpt bij het vinden van een parkeerplaats en de auto automatisch de beschikbare ruimte instuurt.


Volgens de WLTP-normering heeft de lithium-ion accu van de Honda E een bereik van 220 kilometer. Dat is ruim 40 kilometer meer dan de onlangs gepresenteerde Mini Cooper SE.


Met een gewone thuisaansluiting is de Honda E in 18,8 uur volledig opgeladen, maar bij openbare laadpalen kan dat vele malen sneller.


De Honda E heeft ook een snellaadaansluiting, waarmee de auto in slechts een half uur tot 80 procent kan worden opgeladen.


Een andere standaard ingebouwde feature is het camerasysteem dat de zijspiegels vervangt. De camera’s zorgen voor livebeelden op schermen op het dashboard van wat er aan beide kanten achter de auto gebeurt.


Volgens Honda verbetert het systeem de aërodynamica en zijn er ook tot 50 procent minder blinde vlekken.


In het dashboard zitten over de hele breedte van de auto vijf hogeresolutieschermen, waaronder ook twee touchscreens van 12,3 inch.


De Honda E gaat in Nederland 35.335 euro kosten en de Honda eAdvance 38.330 euro.


LEES OOK: Porsche werkte mee aan het ontwerp van dit huis op wielen – een luxe camper van €1,8 miljoen voor een roadtrip in stijl