De grote telefoonstoring bij KPN was maandag aan het begin van de avond grotendeels verholpen en alarmnummer 112 was weer volledig bereikbaar, meldde de provider. Het alarmnummer was ruim drie uur lang uit de lucht. Ook het nummer voor niet-spoedeisende gevallen, 0900-8844, deed het niet. De oorzaak is nog niet bekend.

Vanwege de storing had de overheid alternatieve nummers voor 112 en 0900-8844 in het leven geroepen. Hulpdiensten moesten improviseren om toch bereikbaar te zijn. Ze gebruikten onder meer WhatsApp, Messenger en Twitter. Bovendien werden agenten, ambulances en brandweerauto’s de straat op gestuurd, zodat mensen bij hen alarm zouden kunnen slaan.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid communiceerde als noodnummer per abuis het nummer van de Whatsapp-tiplijn van de Telegraaf. Minister Grapperhaus heeft daarvoor zijn excuses aangeboden aan de hoofdredactie van De Telegraaf.

Er meldden zich ineens honderden mensen op de tiplijn van De Telegraaf en die reageerden verbaasd of in de war, schrijft de krant. “Van wie is dit nummer?”

In totaal waren er volgens De Telegraaf zeker 400 meldingen. Het overgrote deel daarvan ging niet over een urgente noodsituatie, maar de meldingen die wel urgent waren geeft de krant doorgestuurd naar de hulpdiensten.

KPN op het matje

De directie van KPN moet op zijn beurt  op het ministerie van Justitie en Veiligheid komen uitleggen hoe een grote telefoonstoring onder meer noodnummer 112 heeft kunnen treffen. Minister Ferd Grapperhaus wil er zeker van zijn dat het “niet morgen weer” misgaat. Maar eerst moet de storing helemaal zijn verholpen.

Grapperhaus bemoeide zich persoonlijk met de landelijke storing, die urenlang duurde. Hij zegt rechtstreeks contact te hebben onderhouden met de KPN-top.

Veel meer kan de minister nu nog niet zeggen, laat hij weten. Hij begrijpt “dat er veel vragen leven” en belooft, zodra hij meer informatie heeft, die snel te delen.

De Tweede Kamer is geschrokken en wil onder meer weten waarom het noodsysteem, dat 112 bij storingen in de lucht moet houden, niet werkte.

De storing in het telefoonverkeer van KPN lijkt in elk geval niet het gevolg te zijn van een hack. Dat heeft Joost Farwerck, lid van de raad van bestuur van KPN, tegen Nieuwsuur gezegd.

Volgens hem waren er zogeheten back-ups om de storing op te vangen, maar die werkten niet. Ook was er volgens hem veel telefoonverkeer toen de storing begon.