Bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar volop geprofiteerd van het herstel van de coronacrisis. In grote delen van Azië heropende de economie weer en in Europa kon de horeca weer klanten ontvangen. Ook de prijsstijgingen, waarmee Heineken de gestegen kosten voor zaken als grondstoffen, energie en transport wil opvangen, droegen bij aan een gestegen omzet.

De omzet van Heineken steeg met meer dan een derde tot 16,4 miljard euro. Behalve meer verkopen en een hogere prijs zette de vraag naar premiumbieren ook door. Dat betekent dat bierdrinkers bereid zijn meer te betalen voor een Heineken-biertje dan van een ander merk uit de Heineken-stal. Die trend is al enige tijd gaande en zet zich ook nu nog door, ondanks de gestegen inflatie.

Eerder werd die trend toegeschreven aan het feit dat consumenten zichzelf wilden verwennen tijdens de coronatijd. Een verklaring voor waarom de trend in deze tijden van hoge inflatie aanhoudt heeft Heineken-topman Dolf van den Brink niet. “We hebben wel een hypothese dat mensen op duurdere zaken bezuinigen, maar een biertje als een soort betaalbare luxe zien in moeilijker tijden.”

Overigens merkte Heineken bij de biervolumes de effecten van zijn terugtrekking uit Rusland. Over de verkoop van de Russische activiteiten zijn inmiddels gesprekken gaande, maar een deal is er nog niet. Heineken denkt dat dit in de tweede jaarhelft komt. Eerder gaf de bierbrouwer aan een eenmalig verlies van zo’n 400 miljoen euro te verwachten vanwege het vertrek.

Lees ook: Heineken stopt helemaal in Rusland: dat levert strop van naar verwachting €400 miljoen op

In China groeide het merk Heineken hard, ondanks de coronalockdowns in het land. "We zien dat de hele biermarkt daar wel een tik van heeft gekregen, dus daar zijn we heel blij mee", aldus Van den Brink.

Behalve premiumbieren blijft ook alcoholvrij bier een groeicategorie. Ook met bieralternatieven, zoals alcoholische limonade, ook wel bekend als hard seltzer, en cider groeit Heineken.

Uiteindelijk hield het bedrijf in de eerste zes maanden een nettowinst over van een kleine 1,3 miljard euro. Dat was een toename van ruim 22 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook ten opzichte van 2019 deed Heineken het goed.

Voor dit jaar houdt Heineken vast aan zijn prognose van een bescheiden groei, maar het bedrijf voorziet de rest van het jaar en een deel van volgend jaar nog prijsdruk. Tegenover de recent gedaalde prijzen voor bijvoorbeeld graan en aluminium staat een energieprijs die juist verder gestegen is. Door deze onzekerheden rond de vooruitzichten werd Heineken maandag ongeveer 1 procent lager gezet op de Amsterdamse beurs.

Die kosten wil Heineken blijven doorberekenen, maar daarbij houdt het bedrijf de vraag van consumenten scherp in de gaten. "Voorlopig blijft die nog toenemen, ook doordat toerisme terug is."

LEES OOK: Ook kroegeigenaar kampt met hogere energiekosten: zoveel extra bier moet je drinken om je favoriete café te helpen