Slecht zomerweer in Europa, tegenvallende bierverkopen. Je kunt er de klok op gelijk zetten bij Heineken. Maar onderliggend is er meer aan de hand bij de tweede brouwer ter wereld.

Tegenvallend zomerweer in met name Nederland en Frankrijk heeft de bierverkoop van Heineken in Europa afgelopen kwartaal geen goed gedaan. Het bierconcern wist dat evenwel ruimschoots te compenseren met groei elders in de wereld. Alles bij elkaar bracht Heineken 2,5 procent meer bier aan de man. Dat was in lijn met de verwachting van analisten.

De verkoop in Europa ging met 2,8 procent omlaag. Daar stond een sterke groei op eigen kracht tegenover in Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Ook in Noord- en Latijns-Amerika werd meer verkocht, mede dankzij een sterke vraag naar duurdere biertjes in Brazilië.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de volumetrends, en daar kun je een paar conclusies uit trekken.

(klik voor uitvergroting)

Te zien is dat 'Europa' (dat wil zeggen West-Europa) over de eerste negen maanden van dit jaar goed was voor 62 miljoen hectoliter bier bij Heineken. Ofwel bijna 40 procent van het totaal. Maar de groei in de verzadigde Europese biermarkt is vrijwel nul.

Daar staat tegenover dat Heineken in Azië en het cluster Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa een organische groei van respectievelijk 8,3 procent en 3,9 procent liet zien over de eerste negen maanden van dit jaar.

Als je die trends doortrekt verkoopt Heineken, in de vergelijkbare periode, over vijf jaar nog steeds ongeveer 62 miljoen hectoliter bier in West-Europa, en respectievelijk 29 miljoen hectoliter in Azië en bijna 36 miljoen hectoliter Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Samen zijn deze markten dan groter voor Heineken dan de Europese thuismarkt.

Heineken houdt vast aan winstprognose

Over de eerste negen maanden van 2017 heeft Heineken een winst van 1,5 miljard euro in de boeken gezet. Vorig jaar stond de teller na drie kwartalen op 1,2 miljard euro, maar destijds zat in het resultaat een afschrijving verwerkt van 233 miljoen euro. Topman Jean-François van Boxmeer sprak in een toelichting van "solide'' prestaties.

Heineken blijft bij zijn eerder gedane voorspellingen voor heel 2017. De brouwer gaat onder meer uit van een verdere autonome groei van de omzet en winst, ondanks aanhoudend wisselvallige economische omstandigheden en nadelige wisselkoerseffecten.