ANALYSE – Anno 2022 ben je pas een succesvolle streamer als je meerdere franchises in je catalogus hebt. Iedere dienst wil het thuis zijn van de volgende Star Wars, Marvel of Harry Potter. Want je wilt series en films maken waar het publiek geen genoeg van kan krijgen, en dus maandelijks het (soms forse) abonneegeld aan jouw bedrijf blijft overmaken.

Door die lens moeten de lancering van ‘House of The Dragon’ door HBO Max en ‘Lord of the Rings: The Rings of Power’ bij Amazon Prime bekeken worden. Twee series waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn en waar de makers vele tientallen miljoenen in hebben geïnvesteerd.

House of The Dragon is de eerste spinoff van het populaire ‘Game of Thrones’. Naar schatting verdiende HBO meer dan 2,3 miljard dollar aan de serie gebaseerd op de boeken van Amerikaanse auteur George R.R. Martin. Al stond daar tegenover dat Game of Thrones destijds ook de duurste serie ooit was om te maken: gemiddeld zo’n 100 miljoen dollar per seizoen (waarvan er acht zijn). House Of The Dragon moet de eerste spinoff van velen worden; er wordt zelfs nagedacht aan een sequel met hoofdpersoon Jon Snow (Kit Harington).

De populariteit van Game of Thrones dwingt concurrenten als Netflix, Amazon Prime en Apple TV om ditzelfde succes te evenaren. Die eerste doet dit met onder andere ‘Stranger Things‘ (het vierde seizoen kostte 270 miljoen dollar) en Apple TV probeert het met het iets te serieuze ruimte-epos Foundation (met een bescheiden budget van 45 miljoen dollar).

Amazon Prime gooit het over een andere boeg. In 2017 kocht het de rechten van 'Lord of The Rings' (1954), een van de oerteksten van het hele fantasygenre (en een grote inspiratie van Martins' Game of Thrones). Met de megasuccesvolle filmtrilogie van de Australische regisseur Peter Jackson in het achterhoofd maakt Amazon met The Rings of Power misschien wel de grootste kans om een nieuwe succesvolle franchise - en verhalenuniversum - te bouwen dat Game of Thrones - maar ook Stranger Things, Star Wars en Marvel - naar de troon kan steken.

Niet geheel toevallig komen House of The Dragon en The Rings of Power vrijwel tegelijkertijd uit. Op 22 augustus kunnen Nederlandse kijkers beoordelen of HBO Max een waardige opvolger van Game of Thrones heeft gemaakt. Anderhalve week later, op 2 september, verschijnt de fantasyserie van Amazon Prime.

Gezien de samenstelling van beide eerste seizoenen - tien afleveringen voor House of The Dragon en acht voor The Rings of Power - beleven de series waarschijnlijk in dezelfde week hun climax. Dat veroordeelt de twee concurrerende series tot een nog scherpere rivaliteit. Want welke serie wint de race voor de beste nieuwe franchise? Is er genoeg ruimte voor twee fantasyseries op de buis? En is er echt een toekomst voor nog meer zwaarden, bloed, magie, draken, elfen, monsters, ridderlijkheid en paleisintriges?

Business Insider zet in de voorbeschouwing de twee series tegenover elkaar.

House of the Dragon (HBO Max)

De prequel van Game of Thrones moet kijkers naar HBO Max lokken.
De prequel van Game of Thrones moet kijkers naar HBO Max lokken.
HBO

Waar: HBO Max vanaf 22 augustus 2021

Kosten: bijna 200 miljoen euro (20 miljoen dollar per aflevering)

Volgens Variety kosten de tien afleveringen van House of The Dragon gemiddeld zo'n 20 miljoen dollar per stuk. Hiermee is het eerste seizoen duurder dan een gemiddeld Game of Thrones seizoen, waar HBO 100 miljoen dollar voor neertelde. Ter vergelijking stegen de kosten van Game of Thrones tussen 2011 en 2019 van 6 miljoen dollar per aflevering in het eerste seizoen naar 15 miljoen in het laatste seizoen.

Het kostenplaatje van House of The Dragon is hiermee ruim de helft van dat van The Rings of Power. Variety meldt dat HBO de kosten laag heeft kunnen houden, ondanks de inzet van veel computeranimaties (CGI) van draken, omdat het geleerd heeft van de ervaringen bij het maken van Game of Thrones.

De kosten van de Amazon-rivaal zouden dus ook zo hoog kunnen zijn vanwege de relatieve onervarenheid met CGI. Onlangs werd duidelijk dat datzelfde gebrek aan kennis en ervaring bij jonge makers van superheldenfilms bij Marvel voor grote vertragingen, extra kosten en burnouts bij animatoren zorgen.

Bereik: bijna 80 miljoen mensen

Het succes van Game of Thrones is wereldwijd en gaat verder dan de ruim 77 miljoen abonnees van HBO (televisie en streaming). Gevleugelde uitspraken als 'Winter is Coming' en 'You know nothing Jon Snow' zijn cultureel gemeengoed geworden sinds 2011. Volgens CNET keken zeker 44 miljoen mensen in 173 landen naar iedere aflevering van het achtste seizoen van Game of Thrones.

En dan zijn er nog de boeken. Volgens The Independent zijn er tot 2017 al meer dan 90 miljoen boeken (vertaald in 47 talen) uit de 'A Song of Ice and Fire'-reeks van auteur George R.R. Martin verkocht. Dat is nog altijd minder dan het werk van J.R.R. Tolkien, de oervader van het fantasygenre. Hij verkocht sinds 1954 zeker meer dan 150 miljoen exemplaren van Lord of The Rings, schrijft Reuters.

Bekende namen: weinig

Van de twee shows bevat House of The Dragon de meeste 'star power'. Maar die is nog steeds beperkt. In de hoofdrollen spelen Matt Smith, bekend van The Crown en Doctor Who, en Rhys Ifans. Die laatste is natuurlijk wereldberoemd als de morsige Spike uit Notting Hill (en recenter als superschurk The Lizard in 'Spider-Man: No Way Home').

Voor de rest bestaat de cast van House of The Dragon uit vrijwel onbekende gezichten - zoals Steve Toussaint (It's A Sin, Prince of Persia), Sonoya Mizuno (Crazy Rich Asians, La La Land) en Emily Carey (Wonder Woman, Tomb Raider) - en vooral veel jong talent.

Dat zit het succes van deze Game of Thrones-prequel niet per se in de weg. In het eerste seizoen van de inmiddels legendarische voorganger waren Sean Bean en Mark Addy de enige beroemdheden in de verder onbekende jonge cast. Inmiddels zijn Jason Momoa, Peter Dinklage, Sophie Turner en Emilia Clarke wereldsterren.

Kracht van de franchise:

Zoals hierboven al vermeld staat, is Game of Thrones een serie die door sociale media groot geworden is. Mond-op-mond-reclame maakte de show bekend, en natuurlijk: illegaal downloaden. Na iedere aflevering doken kijkers achter hun computer om hun theorieën te delen over hoe de serie zou aflopen. Daarbij hielp het dat auteur Martin nog altijd zijn boekenreeks, waarop de HBO-show gebaseerd is, niet heeft afgeschreven.

Dit zorgde ervoor dat Game of Thrones een serie werd die je gezien moest hebben, of in ieder geval zo snel mogelijk, want de dag na de uitzending vlogen de spoilers en besprekingen je om de oren.

Buzz rond de serie:

Volgens acteur Matt Smith zit er iets teveel seks in House of the Dragon. Deze uitspraak houdt de gemoederen al een tijdje bezig, want het is niet alsof Game of Thrones een preutse serie was die naakt en zelfs seksueel geweld schuwde – iets waar het overigens ook terecht kritiek voor ontving.

Aangezien series op HBO bekend staan om het gratuite naakt, zal de uitspraak van Smith de kijker waarschijnlijk alleen maar prikkelen om op 22 augustus de streamer aan te zetten.

The Lord of the Rings: The Rings of Power

Amazon gaat met The Rings of Power de strijd aan met House of the Dragon.
Amazon gaat met The Rings of Power de strijd aan met House of the Dragon.
Amazon

Waar: Amazon Prime vanaf 2 september 2021

Kosten: minstens 700 miljoen euro (tot nu toe)

Van de twee fantasyshows die dit jaar lijnrecht tegenover elkaar staan is The Rings of Power de duurste. De serie met de elfen, trollen en hobbits is meer dan twee keer zo duur als die met alleen maar draken.

Om het eerste seizoen van de Lord of The Rings-spinoff te maken gaf Amazon volgens The Hollywood Reporter minstens 465 miljoen dollar uit. Andere media plaatsen dit bedrag iets hoger. Volgens IGN kostte iedere aflevering rond de zestig miljoen dollar om te maken. Dat brengt het totale kostenplaatje voor dit eerste seizoen (van vijf beoogde seizoenen) op zo'n 480 miljoen dollar.

Als het klopt dat Amazon voor iedere aflevering van The Rings of Power 60 miljoen dollar heeft neergelegd, is de serie een van de duurste die ooit is gemaakt. Voor de duurste Game of Thrones-afleveringen werd maar een kwart van dat bedrag neergelegd.

Naast de meer dan 460 of 471 miljoen euro die Amazon de makers van de Lord of The Rings-prequel toevertrouwde, legde het in 2017 ook 245 miljoen euro (250 miljoen dollar) neer voor de rechten op het gedachtengoed van schrijver J.R.R. Tolkien.

Hoewel geschat werd dat The Rings of Power in zijn totaliteit mogelijk 1 miljard dollar zou gaan kosten (vijf seizoenen inclusief marketing), lijkt het totale kostenplaatje - als de serie de eindstreep haalt - vele malen meer te worden.

Bereik: meer dan 150 miljoen mensen

Van de Lord of The Rings-boeken van auteur J.R.R. Tolkien zijn zeker meer dan 150 miljoen exemplaren verkocht sinds 1954, schrijft Reuters. Hoeveel mensen de Lord of The Rings-trilogie van regisseur Peter Jackson hebben gezien is niet meteen duidelijk, maar het zijn er heel veel. De drie films haalden zeker 2,93 miljard euro op in de bioscoop. Dat zijn heel veel tickets (al zullen veel diehard fans de films meerdere malen gezien hebben).

Bekende namen: nog minder dan House of The Dragon

Net zoals House of The Dragon kijk je The Rings of Power niet voor de bekende gezichten. De grootste namen zijn acteur Peter Mullen, die kijkers misschien kennen van misdaadserie Ozark en HBO's science fiction-epos Westworld, en Nazanin Boniadi, die rollen speelde in Homeland en How I Met Your Mother. Net zoals bij de Game of Thrones-franchise kan de cast van deze Tolkien-serie een stuk bekender zijn na de vijf beoogde seizoenen.

Maar deze Amazon-productie staat wel in schril contrast met de star power van de filmtrilogie van Peter Jackson. Denk aan Sir Ian McKellen (misschien wel de beste Britse toneelspeler ooit), horrorlegende Christopher Lee, Sean Bean (heb je hem weer), John Rhys-Davies (Indiana Jones), Hugo Weaving (The Matrix) en Elijah Wood (Deep Impact).

Kracht van de franchise:

Moderne fantasy kan niet om J.R.R Tolkien en zijn creatie heen. Al decennialang vormen de schrijfsels over Middle-Earth, en in het bijzonder de Gouw en Mordor, de fundamenten van het genre. Zonder Tolkien geen Game of Thrones, gezelschapsspel Dungeons & Dragons, computergame World of Warcraft, de Narnia-boeken en -filmreeks en ga zo maar door.

Dat consumenten geen genoeg kunnen krijgen van Lord of The Rings, laat het succes van The Hobbit-trilogie zien. Tussen 2012 en 2014 haalden die ook al bijna drie miljard euro op in de bioscoop, en die drie films werden met veel minder enthousiasme ontvangen. The Rings of Power hebben dus de potentie om heel veel kijkers te lokken.

Buzz rond de serie:

De eerste trailer van The Rings of Power werd tijdens de Super Bowl uitgezonden en vergaarde op internet en Amazon Prime binnen 24 uur bijna driehonderd miljoen views.

Toch is het meest recente nieuws een tikkeltje negatief. Volgens berichten zouden de makers van de nieuwe serie regisseur Peter Jackson benaderd hebben om betrokken te zijn bij het project, om hem daarna naar eigen zeggen te negeren. Dit stukje nieuws lijkt te impliceren dat de makers van de serie zich distantiëren van de filmtrilogie, zodat het meer dan alleen maar de hardcore fans aan wil spreken. Alleen is de vraag of diezelfde hardcore fans waarop de franchise al jaren draait daar een probleem van gaan maken.

Wie gaat het winnen?

Op papier staan House of The Dragons en The Rings of Power er goed voor. Die laatste zelfs beter, omdat het een veel grotere fanbase lijkt te hebben.

De toekomst van de Game of Thrones-franchise staat of valt bij de kwaliteit van het eerste seizoen van House of The Dragon. Want het beoogde publiek komt met veel bagage en verwachtingen: moet de show wel of niet lijken op zijn voorganger? Is teveel seks ook echt teveel seks? Is de geschiedenis van fantasywereld Westeros - na er al acht jaar in geleefd te hebben - wel echt zo interessant om er verder in te duiken? Zijn de fans afgehaakt na het teleurstellende laatste seizoen van Game of Thrones?

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat HBO Max na de onrust rond de bekendmaking van de recente kwartaalcijfers, wel wat goed nieuws kan gebruiken. Na het schrappen van de film Batgirl, buitenlandse projecten en het stilletjes verwijderen van een deel van de streamingcatalogus, wordt er gevreesd voor de toekomst en kwaliteit van de app. Goed nieuws rond House of The Dragon zou alle praat over een 'streamingrecessie' de kop in kunnen drukken.

De marketing van Amazon Prime's superheldensatire The Boys zat bovenop het nieuws rond HBO Max:

Voor The Rings of Power geldt hetzelfde als House of The Dragon. Kan Amazon met alle investeringen een nieuwe - maar ook overbekende - wereld tot leven brengen die zowel fans van de originele boeken of films kan bekoren, alsook een nieuwe generatie fans trekken? Is de oertekst, en alle afgeleiden daarvan, nog fris na het succes van andere fantasyfranchises zoals Game of Thrones, World of Warcraft en Star Wars?

Al zal Amazon Prime minder voelen bij het mislukken van de Lord of The Rings-serie. De streamer is niet waar het moederbedrijf haar geld verdient; het is vooral een manier om de Amazon-consument in het eigen ecosysteem te houden. Bevalt een serie niet, dan kan de gebruiker ook een ander blok content kopen of binnen een uur een doos chocoladerepen op de deurmat laten bezorgen.

LEES OOK: Warner Bros. Discovery gaat HBO Max en Discovery+ samenvoegen – en overweegt ook een gratis versie met reclames