Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

Het gaat niet zo lekker met Netflix. De streamingsdienst meldde afgelopen week voor het tweede kwartaal een verlies van bijna 1 miljoen abonnees. Toegegeven, de daling van het aantal abonnees met 970.000 was minder sterk dan verwacht. Maar niettemin is er duidelijk sprake van krimp.

Het feit dat er in het tweede kwartaal minder abonnees zijn afgehaakt dan verwacht werd afgelopen week door CEO Reed Hastings van Netflix toegeschreven aan de release van het langverwachte vierde seizoen van de populaire serie Stranger Things. Het dertien uur durende epos van de broers Matt en Ross Duffer leverde de streamingsdienst al meer dan 1.552 miljard kijkuren op. Dat is bijna evenveel als de recordhouder Squid Game (1,6 miljard kijkuren).

“Als er een ding is” wat de exodus van abonnees heeft tegengehouden, vertelde Hastings afgelopen week in een toelichting op de kwartaalcijfers, “is dat Stranger Things”.

“We praten over het verliezen van een miljoen abonnees in plaats van twee miljoen”, zei Hastings tegen The Wall Street Journal. “Je kunt dat niet een succes noemen, maar we zijn klaar voor het komende jaar”.

De streamingsdienst verwacht in het derde kwartaal van dit jaar weer een miljoen nieuwe abonnees binnen te halen. Of dat lukt, is uiteraard de vraag, want de economische vooruitzichten zijn wereldwijd aan het verslechteren.

Is de eerste recessie voor streamingdiensten aangebroken?

De hoge inflatie die vooral de prijzen van energie en voeding raakt, dwingt consumenten om scherpere keuzes te maken wat betreft de huishoudelijke uitgaven. Dat is niet alleen een bedreiging voor Netflix, maar voor de hele entertainmentindustrie.

In een rapport van 18 juli heeft analist Benjamin Swinburne van zakenbank Morgan Stanley de groeiverwachting voor de mediasegmenten televisie en streaming naar beneden bijgesteld, verwijzend naar consumenten die in hun uitgaven voor streamingdiensten snijden. Volgens Swinburne bevindt de entertainmentindustrie zich misschien al in haar allereerste 'streamingrecessie'.

De risico's van een mogelijke economische recessie zorgen ook voor een negatieve verwachting voor de komende kwartalen. "De druk op de uitgaven voor het levensonderhoud heeft een groot effect op alle bedrijven", zegt analist Paolo Pescatore van adviesbureau PP Foresight tegenover zakenkrant The Financial Times. "Niemand is immuun".

Focus op resultaten van Amazon, Disney en andere entertainmentreuzen

Het is geen wonder dat er met veel spanning wordt uitgekeken naar de kwartaalcijfers van concurrenten van Netflix, zoals Amazon (28 juli), Comcast/Universal (28 juli) WarnerBros (2 augustus), Paramount Global (4 augustus) en Disney (10 augustus).

Vooral Disney staat in de belangstelling vanwege de sterke portfolio van onder meer Star Wars, Marvel en Disney-content. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide het aantal abonnees van streamingdienst Disney+ met 12 miljoen - zo'n vier miljoen meer dan verwacht - naar een totaal aantal van 129,8 miljoen.

Volgens The Hollywood Reporter twijfelen beleggers of het gaat lukken om het doel van tussen de 230 en 260 miljoen abonnees voor Disney+ te halen in 2024. De streamingsdienst van Disney waarschuwde er de afgelopen maanden namelijk al voor dat het aantal maandelijkse nieuwe abonnees iets lager kan uitvallen dan eerder verwacht.

Comcast/Universal en Paramount zullen naar verwachting met goede cijfers aankomen voor het tweede en derde kwartaal van dit jaar.

De streamingsdienst van ComCast/Universal, Peacock, zag het afgelopen jaar de inkomsten verdubbelen naar een miljard dollar. Met populaire content van het aangekochte NBCUniversal - series als The Office, Parks and Recreation en filmfranchises als Jurassic Park, Fast & Furious, and Minions - is het een erg aantrekkelijke streamer. Voor Paramount zal de release van bioscoophit Top Gun: Maverick ook abonnees opleveren.

Maar blockbusters en hitseries als Stranger Things, Obi Wan of House of The Dragon verbloemen volgens The Hollywood Reporter het feit dat de staat van de streamingsmarkt precair is.

De concurrentie is feller dan ooit en de economische vooruitzichten zijn op de korte termijn niet florissant. Het wordt dus een heel spannend jaar voor streamers. 2022 kan daarmee wel eens bepalend worden voor de nieuwe series en films die we in de jaren daarna kunnen bekijken in onze huiskamers.

Lees ook: Geen Stranger Things-effect voor Netflix: ontslagen, ingezakte koers en beoogd reclamemodel baren zorgen