ANALYSE – Ondanks dat de opnames voor de nieuwe DC-Film ‘Batgirl’ eerder dit jaar werden afgerond, zal hij het bioscoopscherm nooit bereiken. Ook abonnees van streamingdienst HBO Max hoeven er niet op te wachten, want de film is in zijn geheel in de vuilnisbak verdwenen.

Volgens The Hollywood Reporter kostte de productie van de film tot nu toe 90 miljoen dollar, nadat de pandemie-gerelateerde kosten het budget hadden opgehoogd. Zelfs met de extra kosten is dat een bescheiden bedrag vergeleken met andere superheldenfilms, die vaak een prijskaartje hebben van rond de 200 miljoen dollar.

‘The Batman’ had dit productiebudget en verscheen eerder dit jaar in de bioscopen en op HBO Max. Hij bracht meer dan 770 miljoen dollar op.

Er worden lang niet zoveel films uitgebracht in de bioscoop als voor de pandemie. Daardoor snakken bioscopen naar meer films. Zij zien steeds meer films verdwijnen door vertragingen in de productie of door de verschuiving naar streaming. Het maakt het extra pijnlijk dat een superheldenfilm met een gemiddeld budget blijkbaar niet ‘groot’ genoeg is voor een bioscooprelease.

Het budget voor Batgirl was meer in lijn met de 2019 DC-film 'Birds of Prey', die 85 miljoen dollar kostte. Hij werd goed ontvangen door critici en het publiek en resulteerde in een wereldwijde opbrengst van 205 miljoen dollar. Deze film verscheen, na de exclusieve bioscooprelease, ook op HBO Max.

Hollywood-studio's zetten meer en meer in op superheldenfilms en andere franchise-titels in de bioscoop. Dit zijn doorgaans de films die het meeste geld opbrengen, vooral nu we uit de coronapandemie komen.

Superheldenfilms met lagere budgetten zouden een welkome afwisseling kunnen zijn, zowel voor studio's als kijkers. Zeker als je kijkt naar de huidige mega-events en wereldwijde ticketverkoop die grote releases vereisen om winst te maken.

Misschien moeten meer superheldenfilms een voorbeeld nemen aan een ander goed werkend bioscoopgenre: horror. Deze films kosten zeer weinig om te produceren, maar maken dat ruimschoots goed met sterke kaartverkopen.

Waarom Batgirl werd geschrapt

Dat Warner Bros. Discovery, het nieuwe moederbedrijf van DC, hogere kwaliteitseisen stelt voor DC-films na de onrust van de afgelopen jaren mag geen verrassing heten. Mede-oorzaak is natuurlijk ook het feit dat het bedrijf momenteel te maken heeft met een controverse rond de dure Flash-film en zijn ster.

Het bedrijf heeft er een prioriteit van gemaakt om de DC-filmfranchise op het juiste spoor te krijgen (en om kosten te besparen om Wall Street tevreden te stellen). Variety meldde in april dat het DC wil "herzien". Daaronder valt ook het nieuw leven inblazen van minder gebruikte personages zoals Superman. Daarnaast is het naarstig op zoek naar een leidinggevende die DC's creatieve strategie kan overzien. Het liefst natuurlijk iemand die vergelijkbaar is met Kevin Feige, de man achter het succes van Marvel Studios.

Er zijn veel berichten geweest over waarom Batgirl werd afgeschreven. Variety en THR meldden dat Warner Bros. Discovery hoopte de film als een fiscale afschrijving in de boeken te zetten.

David Zaslav, CEO van Warner Bros. Discovery, heeft van bioscopen een prioriteit gemaakt voor het bedrijf. Dat betekent dat films die door voormalig WarnerMedia CEO Jason Kilar zijn goedgekeurd en bedoeld waren voor HBO Max nog eens onder het vergrootglas worden gelegd.

Batgirl kreeg green goede reacties op de eerst test screenings, zo schrijft het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone. En in plaats van meer geld te investeren in de film om het bioscooprelease waardig te maken, koos het bedrijf ervoor om de kosten af te schrijven.

Maar zoals THR opmerkte, fungeren vroege test screenings - die waarschijnlijk nog flink afwijken van de uiteindelijke film - niet vaak als een definitief oordeel.

Op het eerste gezicht lijkt het logisch dat als Batgirl niet geliefd is, Warner Bros. Discovery de film schrapt. Maar aan de andere kant verschenen er de afgelopen tijd meerdere slechte superheldenfilms met zowel lage als hoge budgetten in de bioscoop.

Dit jaar nog werd Sony's Morbius, die een Rotten Tomatoes-score van slechts 16 procent kreeg, uitgebracht in de bioscoop. Niet één, maar twee keer, want Sony probeerde het enkele maanden na de initiële release nogmaals. Beide keren met slechte resultaten. Toch werd er winst gemaakt op de release. Het budget van Morbius was 75 miljoen dollar en er werd bijna 164 miljoen dollar buitgemaakt met de kaartverkoop.

Toegegeven, met een nieuw bedrijfsregime komen nieuwe prioriteiten. Als Warner Bros. Discovery de relatie met bioscopen (en met makers en talent) wil herstellen, dan had het uitbrengen van Batgirl misschien geholpen. Maar dan had het bedrijf wel het risico van een groot verlies moeten nemen, misschien niet zo zeer financieel, maar wel op het feit dat je een vernieuwde filmreeks aftrapt met een slechte film. Dat heeft ongetwijfeld impact op wat volgt.

LEES OOK: Warner Bros. Discovery gaat HBO Max en Discovery+ samenvoegen – en overweegt ook een gratis versie met reclames