Personenauto’s en kleine bestelauto’s op elektriciteit rijden al een tijdje rond. Maar de overtreffende trap komt nu ook op de weg: fluisterstille, negentien-tons vrachtwagens op elektriciteit.

De elektrische vrachtauto’s van Hytruck waren jarenlang een pronkstuk op beurzen voor duurzaamheid. Het voertuig was een uithangbord van de mogelijkheden van brandstofcellen en elektrische aandrijving. Maar de echte demonstratie begint pas, nu verhuizers en pakketbezorgers elektrische vrachtwagens in gebruik nemen.

De Rooy Transport uit ‘t Goy (Houten) maakte begin deze maand een paar testritjes met de nieuwe aanwinst. “Nu is hij weer even terug naar de bouwer,” vertelt directeur Peter de Rooy. “Om nog wat af te stellen, een laadbak erop te zetten en er moet nog een kenteken op. Volgende week hoop ik de weg op te kunnen.”

Stille verhuizing

Op de video’s van de testritten rijdt de grote vrachtwagen ontzettend stil voorbij. Het geluid van de banden op wegdek en de tikjes van de richtingaanwijzers lijken ineens een flink kabaal.  De Rooy: “Het is wel een aparte gewaarwording ja. We moeten nog iets van een belletje of toeter verzinnen om toch hoorbaar zijn, anders is het wel schrikken voor de fietsers.”

In 2005 begon de Nederlandse producent Hytruck met onderzoek naar waterstof als brandstof voor de transportsector en stedelijke distributie met nul uitstoot. Eric Beers, een van de drie oprichters van Hytruck: “Sinds oktober rijden al vrachtwagens op de weg. Van der Heijden distribueert er Heineken-bier mee in Rotterdam en Peter Appel Transport bevoorraadt biowinkels. In totaal rijden er straks negen elektrische trucks in Nederland.” Hytruck is voor zover Beers weet de eerste zware elektrische vrachtauto van Europa.

Elektrische truck brengt nieuwe orders

Opslag- en verhuisbedrijf Deudekom in Duivendrecht heeft ook een Hytruck aangeschaft. Ook directeur Jan van Deudekom moet nog wel even wachten, want de cabine moet nog gespoten worden en de truck moet gekeurd worden. “We verwachten de truck in de week van 18 juni. Het kan ons niet snel genoeg gaan. Ik heb al een klant die in die week elektrisch zou willen verhuizen.”

De extra investering doet hij graag, want het elektrisch verhuizen zorgt dus gewoon voor nieuwe orders: “Die instelling had al offertes aangevraagd, dus we waren eigenlijk te laat. Toen we zeiden ‘maar wij kunnen ook elektrisch verhuizen’, belden ze binnen een uur terug of we niet alsnog een offerte konden uitbrengen.”

Lees ook op Business Insider

Het is een voordeel dat bedrijven in de transportsector goed kunnen gebruiken. “In verhuizingen kun je je niet alleen meer onderscheiden op prijs alleen. Je moet meer verduurzamen. Wij zijn heel erg bezig met schoon, schoner, schoonst. Ik heb zelf astma, dus ik heb er zelf ook lol van als de lucht schoner wordt.”

Subsidie voor twee keer zo dure truck

De aanschaf is wel nog twee keer zo duur als een gewone truck. Afhankelijk van de extra’s, zoals bijvoorbeeld meer accu’s, kost een Hytruck net boven de ton. Dat is na aftrek van de subsidies van het Ministerie van Economische Zaken.

Zou de elektrische truck wel een haalbaar alternatief kunnen zijn zonder subsidie? Van Deudekom: “Bij ons niet. In onze branche is het overleven. Dit soort investeringen kun je niet doen zonder subsidie. Maar als ze ze in grotere aantallen kunnen produceren, dan worden ze vanzelf goedkoper. Nu kopen ze nog een compleet nieuwe DAF-truck en daar slopen ze eerst de verbrandingsmotor uit en zetten er dan een aandrijflijn in met elektra en accu’s.”

Eric Beers van Hytruck: “Het kost wat meer, maar met de subsidie kom je uit op hetzelfde bedrag per kilometer als diesel. Daar hebben we ook aan gerekend uiteraard. Deze truck kost zonder subsidie vijftig euro per dag meer dan een vrachtwagen op diesel. Dat lijkt veel, maar als steden en verladers als doel hebben om minder uitstoot te hebben, dan is dat best een te overzien bedrag. Zeker als je er extra werk door krijgt, dan is het toch interessant.”

In het verbruik is een elektrische vrachtwagen een stuk zuiniger dan een diesel. De Rooy: “Als je de kostprijs omrekent naar diesel, dan rijden ze 1 op 13.” Eric Beers heeft het zelfs over 1 op 16: “Onze truck verbruikt 0,8 kWh per kilometer. Dat is omgerekend zestig procent zuiniger dan een vrachtauto op diesel.”

Opladen met eigen laadstation

De batterijen van de Hytrucks-vrachtwagens moeten natuurlijk opgeladen kunnen worden. De Rooy heeft zijn eigen laadstation neergezet. Met vierenhalf uur moet de truck weer helemaal zijn opgeladen. “Wij hadden al een zware aansluiting met krachtstroom. Het was een kwestie van buiten een stopcontact aanleggen. En de stroom komt van zonnepanelen.”

Deudekom heeft al vier ‘Cargohoppers’, elektrische bestelauto’s voor in de binnenstad die 45 kilometer per uur halen. Daarvoor had hij al een krachtstroom-aansluiting. “Ik rij zelf ook in een hybride auto. We hebben hier zo langzaamaan een eigen transformatorhuisje nodig!”

Actieradius elektrische trucks

Op een volle accu rijden de trucks zo’n twee- tot driehonderd kilometer; Jan van Deudekom vindt dat voldoende. “De enige beperking is dat je niet naar het buitenland kunt. Maar voor wat wij doen is het prima. De actieradius is behoorlijk groot, zeker als je onderweg nog kunt opladen, maar je moet er in de planning wel rekening mee houden. Als we iemand naar Maastricht moeten verhuizen, dan moeten we dat met een brandstofauto doen.”

Beers hoopt uiteindelijk vrachtwagens te kunnen gaan maken met een brandstofcel. Dan zijn er geen zware accu’s meer nodig en zou de actieradius kunnen oplopen tot meer dan vijfhonderd kilometer. “Vorige week hebben we een een deal gesloten met een Duitse leverancier voor een compleet werkend systeem. We zoeken nu de eerste klanten en projecten, bij voorkeur rond Rotterdam. Arnhem of Helmond, want daar zitten punten waar je waterstof kunt tanken. Volgend jaar hopen we al de eerste trucks op waterstof te gaan registreren.”

Hytruck verwacht dit jaar weer een serie van tussen de vijf à tien stuks elektrische vrachtauto’s te bouwen. Het wagenpark van De Rooy is nu in totaal zo’n vijftig trucks groot. Is Peter de Rooy van plan om in de toekomst meer elektrische trucks te bestellen? “Dat zit er wel in. Toen we met trucks op groen gas gingen rijden begonnen we ook met één. In twee jaar tijd zijn dat er acht geworden. Als elektrisch net zo goed rijdt als gas, dan gaat het hard.”

lees ook

De auto in 2025: wint de stekker of de pomp?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl