De Europese Commissie heeft grote problemen met de manier waarop Google in zijn zoekresultaten online shoppers laat zien waar ze terecht kunnen voor prijsvergelijkingen. Eigen vergelijkingsdiensten van Google zouden bevoordeeld worden.

Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal vrijdagavond, op basis van een 100 pagina’s tellend intern rapport van de Europese Commissie uit april. De aangepaste versie van dit stuk is afgelopen donderdag verstuurd naar diverse bedrijven die klachten tegen Google hebben ingediend.

Google werd afgelopen april formeel aangesproken door eurocommissaris Margarethe Vestager van Medediging op praktijken die zouden botsen met de wetgeving rond eerlijke concurrentie. De Amerikaanse technologiereus heeft herhaaldelijk verklaard geen inbreuk te maken op Europese mededingingsregels.

Tonen zoekresultaten prijsvergelijkers

Uit het rapport dat de WSJ heeft ingezien blijkt dat de Europese Commissie grote bezwaren heeft tegen de manier waarop Google in zijn zoekresultaten shoppingdiensten toont die prijzen vergelijken. De Commissie roept Google op “dezelfde onderliggende processen en methoden” te gebruiken bij het presenteren van rivaliserende prijsvergelijkers.

Google heeft zelf voorstellen gedaan om bevoordeling van eigen diensten zoals Google Shopping uit te sluiten, maar die gaan kennelijk niet ver genoeg voor Brussel. De Europese Commissie dreigt ook met boetes op basis van overtredingen uit het verleden, aldus de WSJ.

Google heeft aangeboden om speciale ruimte te reserveren voor concurrrerende vergelijkingsdiensten, naast zijn eigen prijsvergelijkers. Maar volgens de WSJ voelen diverse rivalen meer voor herziening van de onderliggende zoektechnologie, waar Brussel op lijkt aan te sturen. Google heeft nog enkele weken om te reageren op de klachten van de Europese Commissie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl