Toen je een paar weken geleden nog in de zon op het strand lag, die berg in de Alpen beklom of rustig dat dorpje aan de Middellandse Zee ontdekte, wist je het zeker: je zou dingen op je werk na je vakantie anders aanpakken.

Misschien nam je je wel voor om anders om te gaan met die vervelende collega, voortaan meer initiatief te nemen tijdens vergaderingen of om juist vaker op tijd naar huis te gaan. Wat het ook was, de kans is groot dat er maar weinig van je voornemens komt, nu je weer aan het werk bent.

Uit onderzoek van adviesbureau &Samhoud blijkt dat slechts een kwart van de Nederlanders het lukt om echt met de goede voornemens op het werk aan de slag te gaan. De rest, en misschien jij ook wel, vervalt weer in de dagelijkse gang van zaken.

Op werk verdwijnt alles naar de achtergrond

Dat is logisch, zegt loopbaancoach Rick van de Water tegen Business Insider. “Alle gedachten die je op vakantie had, verdwijnen weer naar de achtergrond als je aan het werk bent.”

“Dit kan te maken hebben met cognitieve dissonantie. Op vakantie denk je misschien: waarom fiets ik iedere dag een uur door de regen om vervolgens acht uur lang iets te doen dat ik niet leuk vind? Maar als je dan weer werkt, praat je dat voor jezelf goed. Je denkt: als ik al deze ellende doorsta, vind ik het kennelijk wél leuk.”

Daarnaast laat je je volgens Van de Water misschien wel tegenhouden door angst. Stel dat je iets groots wil veranderen, dat je bijvoorbeeld op zoek wil naar een nieuwe baan, dan is het verleidelijk om te kiezen voor een makkelijkere weg: gewoon je werk blijven doen. “Je laat je tegenhouden door je angst voor het onbekende.”

Maar dat is zonde, want als je op vakantie bent zie je alles veel helderder. Op je werk kijk je naar je prioriteiten op de korte termijn, legt Van de Water uit. Je moet je best doen, want als je je werk niet goed genoeg doet, word je misschien wel ontslagen en heb je geen inkomen meer. Je volgt alle regels. Maar tijdens je vakantie kun je jezelf zijn en kom je er dus makkelijker achter wat je echt wil.

Lees ook op Business Insider

Formuleer je voornemens duidelijk

Hoe zorg je er dan voor dat je daarmee aan de slag gaat? Ten eerste is het cruciaal om te weten waarom je dit goede voornemen precies zo belangrijk vindt. “Waarom wil je dit? Als je weet wat je drijfveer is, is het een stuk makkelijker om ermee aan de slag te gaan”, zegt Van de Water.

Formuleer vervolgens je goede voornemen zo helder mogelijk. Daarbij kun je het SMART-principe hanteren: je doelen moeten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Als je bijvoorbeeld geconcentreerder wil werken, schrijf je dus onder meer op wat dat voor je betekent, per wanneer je het wil bereiken en of dat wel een haalbaar doel is als er allerlei kwebbelende collega’s naast je zitten.

Volgens Blendle-manager Rick Pastoor, die het boek Grip schreef over productiviteit, kun je het je vervolgens makkelijk maken door een haalbare, concrete eerste stap te bedenken. Is je goede voornemen om actiever deel te nemen aan vergaderingen? Bereid je dan goed voor op je eerstkomende vergadering, zodat je extra zelfverzekerd bent. Zodra je bent begonnen wordt het een stuk makkelijker om aan je doel te werken.

Van de Water heeft een paar laatste tips: “Het helpt ook om je partner en vrienden in te lichten over je doel. Eventueel kun je het er ook met je baas over hebben, als een soort stok achter de deur. En je kunt jezelf er regelmatig aan herinneren, door bijvoorbeeld een briefje op de koelkast te plakken.” Lukt het dan nog steeds niet? “Dan kun je altijd nog naar een loopbaancoach stappen”, zegt hij.

Lees meer over carrière: