George Clooney is de laatste tijd minder op het witte doek te bewonderen.

Zijn laatste films, ‘Money Monster’ en ‘Hail Caesar’, dateren van vorig jaar. Het is tijd om te gaan rentenieren, aldus George.

Tegenover de Britse krant The Sunday Times liet de megaster zich ontvallen: “Weet je, ik ben 56. Ik ben niet meer de man die het meisje krijgt. Als iemand een rol heeft zoals Paul Newman in ‘The Verdict’, dan zal ik toehappen. Maar dergelijke rollen zijn er niet zo veel. Ook heb ik dit jaar een tequila-bedrijf verkocht voor een miljard dollar, dus ik heb geen geld meer nodig.”

Tequila

Clooney doelt op het tequilamerk Casamigos, dat voor ruim 1 miljard dollar van de hand werd gedaan aan drankfabrikant Diageo. De acteur richtte bijna per toeval het merk op samen met vriend en nachtclubeigenaar Rande Gerber. Al gauw groeide het merk uit tot een van de snelstgroeiende tequilamerken ter wereld.

In een e-mail aan nieuwszender CNBC zegt Clooney: “Als je ons vier jaar geleden had gevraagd of we een miljardenbedrijf in handen hadden, dan hadden we ‘nee’ gezegd. Deze deal weerspiegelt Diageo’s geloof in ons bedrijf en ons geloof in Diageo. We zijn nog steeds betrokken bij het merk, te beginnen met een of twee shotjes tequila vanavond vanwege deze deal.”

Casamigos

Clooney bedacht het idee met nachtclubeigenaar Rande Gerber, en toevallig ook echtgenoot van supermodel Cindy Crawford. De twee waren buren in hun vakantiehuizen in Mexico. Hun eerste contact ontstond toen Clooney bijna dertig jaar geleden een van zijn eerste films opnam in New York.

Gerber vertelt aan Business Insider: "Hij kwam toen in een van mijn bars die Morgan heette ... dus ik ontmoette hem aan de bar en we dronken tequila. Hij bracht drie maanden door in New York, en bijna elke avond zaten we aan de bar en werden we goede vrienden."

Tijdens hun gezamenlijke golfreizen ontmoetten ze de vastgoedgoeroe Mike Meldman. Gerber: "Een wederzijdse vriend zei dat we eens moesten spelen op één van de golfbanen van Mike. Het begin van een vriendschap wat ertoe leidde dat hij onze huizen in Mexico bouwde."

Summer 2015 copy

Foto: Casamigos heette de grond waarop de huizen van Clooney en Gerber in Mexico stonden. (bron: Casamigos)

Zoete inval

Clooney en Gerber werden buren op een stuk grond dat Casamigos heette. Gerber: "Het voelde als één vriendenhuis. We ontvingen onze vrienden daar, deden het ontbijt bij ons, de lunch bij hem en het diner bij ons. Het voelde als één groot huis."

Tijdens de etentjes werd de nodige tequila genipt. Gerber: "Casamigos als bedrijf is eigenlijk puur toeval. Zoals in Mexico hoort, drink je veel tequila en krijg je tips van barmannen welk merk te drinken. Sommige waren goed, andere niet en te duur. Toen George een keer aan mij vroeg: waarom maken we er niet één die perfect voor ons is? We wilden er een die super 'smooth' was, met smaak en zonder mix. Gewoon puur of met ijs. Die je de hele dag kan drinken zonder een kater te krijgen."

George Clooney and Rande Gerber in Jalisco[3] (1)

Foto: Clooney en Gerber verkenden Mexico met de motor. Bron: Casamigos.

Tequila bedevaart

En met dat idee begon hun tequila bedevaart. Ze deden veldonderzoek, ontmoetten tequilastokers en deden blinde smaaktesten met hun vrienden en familie totdat ze een recept vonden dat bij hen paste. Gerber: "Twee jaar en zevenhonderd proeverijen later was er één merk wat wij en onze omgeving helemaal geweldig vonden."

De volgende fase brak aan: een voorraad van duizend flessen werd aangeschaft en naar een distilleerder in het Verenigd Koninkrijk verscheept. Daar kregen ze te horen ze een distilleerdersvergunning nodig hadden.

cheers

De drie oprichters: Mike Meldman, George Clooney en Rande Gerber. (bron: Casamigos)

Ze ontmoetten een distributeur in de VS die wilde instappen en lanceerden de tequila als "Casamigos" samen met hun vriend Mike Meldman. Gerber: "Hij is geweldig in marketing en heeft een enorm groot netwerk."

RG GC in Distillery

Foto: Casamigos tequila rijpt in Mexico

Goudkoorts

Gerber vertelt dat de meesterdistilleerder precies het juiste moment kiest om de tequila van het vat naar de fles te brengen. "We gebruiken oude steenovens en onze agaves worden zeven tot negen jaar lang gekweekt. Het is een lang proces."

Ze gebruiken een eenvoudig etiket op een handige fles, met een gewone kurk om het te verzegelen. Het merk verkoopt reposado, anejo en blanco tequilas, variërend van 32 tot 42 dollar per fles.

Toen de naam van George Clooney aan het merk werd verbonden, ging het hard, vertelt Gerber. "Eerst moet je prijzen winnen om een naam op te bouwen." Het merk heeft gouden medailles gewonnen wat zorgde voor een momentum. Het merk verdubbelde de verkopen van 38.000 negen-litergevallen in 2014 tot 80.000 in 2015, volgens Ad Age.


Casamigos liftte mee op de populariteit van vele nieuwe tequilamerken, ook wel de tequila-goudkoorts genoemd. Ook in 2016 verdubbelde het merk haar verkoop.

Het wordt verkocht in 20 landen, waaronder de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Hong Kong, Spanje, Italië, Peru, de Dominicaanse Republiek en Jamaica.

Gerber is full-time bezig met Casamigos, maar wilde tegenover Business Insider geen recente verkoopcijfers of omzet melden. CNBC meldt dat Clooney, Gerber en Meldman naar verwachting na de overname bij het bedrijf zullen blijven.

Gerber: "We dragen allemaal hetzelfde bedrag bij. Hoewel ik het bedrijf run, spelen we allemaal onze eigen rol", zei Gerber in maart. "George is erg betrokken bij het bedrijf, hij is deze week in LA en hij zal op kantoor zijn om ideeën te bespreken."

Casamigos 0757_retouched_Final

Foto: Gerber en Clooney proeven nog steeds elke nieuwe fles.

Gerber: "Wanneer er een nieuwe batch wordt uitgebracht, stuurt onze meesterdistilleerder een fles naar ons die we proeven. Het is een soort traditie. We willen deel uitmaken van het proces."