De motorrijtuigenbelasting stijgt in 2014 maar licht, maar omdat de vrijstelling voor zuinige auto’s is weggevallen, nemen de inkomsten met 5 procent fors toe. De gemeentelijke lasten stijgen iets harder.

Dat stelt Corine Hoeben, onderzoekster van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de Universiteit van Groningen.

Het COELO brengt jaarlijks de stijging van de lokale lasten in kaart.

Gemeenten verhogen lasten bescheiden

Gemeentelijke lasten stijgen, maar eigenlijk relatief gematigd. Dat komt omdat de afvalstoffenheffing in veel gemeenten daalt. Daarnaast stijgt de rioolheffing slecht heel licht. Dat is opvallend stelt Hoeben, want “Er moet de komende jaren flink geïnvesteerd worden in riolen”.

De OZB stijgt wel, zelfs iets boven de norm die vanuit Den Haag is gesteld. Toch vindt Hoeben dat het gaat om beperkte verhoging van de lasten, zeker als je kijkt naar het enorme takenpakket dat op de gemeente afkomt.

De provincies, die het geld ophalen via de motorrijtuigenbelasting, kunnen volgens Hoeben achterover leunen. Het tarief stijgt met 0,7 procent, maar de opbrengst stijgt met maar liefst 5 procent. Dat komt vooral omdat de vrijstelling voor  veel zuinige auto's dit jaar is komen te vervallen en de provincies hun tarieven daarop niet hebben aangepast.

Bekijk het interview dat Me Judice, het platform voor economen, had met Corine Hoeben van COELO.

Lees ook

 OZB-belasting 2014: hoger dan inflatie, maar stijging niet extreem

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl