Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
4:13
  • Wie z’n huis aardgasvrij wil maken, ontkomt er op een gegeven moment niet aan om over te stappen op koken op inductie.
  • Het bedrijf MAKUS heeft zich gepositioneerd als ontwerper en leverancier van design kookplaten voor inductie.
  • Oprichtster Merel Philippart gelooft dat de duurzame transitie versneld kan worden door duurzame producten mooi te maken.
  • Lees ook: Koken op inductie of gas: wat is beter voor je energierekening?

Wie zijn woning aardgasvrij wil maken – of het nu is uit de behoefte om duurzamere vormen van energie te gebruiken, de torenhoge gasprijzen en dito energierekeningen, of vanwege de wens om Poetin dwars te zitten – moet uiteraard kijken naar zaken als de cv-ketel, waarbij een zonneboiler of (hybride) warmtepomp als alternatief kan dienen. Maar uiteindelijk zul je ook het gasfornuis vaarwel moeten zeggen, en dan ligt het voor de hand om te gaan koken op inductie.

Lees ook: Koken op gas of inductie – 10 belangrijke verschillen (waaronder de energiekosten)

Oprichtster Merel Philippart van MAKUS Kitchen specialiseert zich in design kookplaten voor inductie. Ze gelooft in duurzaamheid, maar vindt het ook belangrijk om dingen aantrekkelijk te maken: “Inmiddels zijn de meeste mensen wel overtuigd van het belang van duurzaamheid, maar dat betekent niet automatisch dat ze ook voor duurzame producten kiezen. Door die producten mooi te maken, stimuleer je consumenten om ze aan te schaffen.”

Ze verwijst hierbij naar Tesla: “De meeste mensen kopen die auto omdat ze ‘m mooi vinden, duurzaamheid is vaak een bijzaak”, aldus Philippart.

MAKUS geeft de standaard zwart glimmende inductiekookplaat een makeover. Consumenten kunnen vooralsnog kiezen uit een witmarmeren, poederroze of honeycomb-design (zwart met gouden patroon) en binnenkort volgen een lichte en een donkere terrazzo-variant. “Consumenten kunnen nu kiezen voor een kookplaat die bij hun keuken past", zegt Philippart tegen Business Insider.

Philippart kwam op het idee voor haar onderneming toen ze bij een duurzaam adviesbureau werkte. “Wat mij opviel bij het vraagstuk over het aardgasvrij en energieneutraal maken van woningen, was dat het alleen maar over technische zaken gaat. Ik was er toen al van overtuigd dat je er sjeu aan moet geven. Door duurzaamheid leuk te maken, trek je mensen over de streep.” 

Het honeycomb-design van MAKUS. Foto: MAKUS
Het honeycomb-design van MAKUS. Foto: MAKUS

Selectief met verkooppartners

Nadat ze een Duitse producent vond die geloofde in haar ideeën, ging de ondernemer in 2019 van start. Inmiddels zijn de kookplaten niet alleen te koop via de eigen webshop, maar ook bij verschillende keukenzaken en via Coolblue.

“We zijn selectief als het om onze verkooppunten gaat”, vertelt Philippart. “Vooral online. We kiezen er bewust voor om niet via andere webshops te verkopen en doen bijvoorbeeld ook niet aan drop shipping. Daar worden namelijk vaak hoge marges gevraagd en daar hebben we weinig controle over.”  

Ook qua fysieke verkooppunten schiet MAKUS niet met hagel. “We kiezen alleen voor partners die echt naar hun klanten luisteren en niet op marges sturen.”

Die keuze voor "gecontroleerde groei" zoals de onderneemster dat noemt is een bewuste. “Als je heel snel groeit, word je wankel”, is haar overtuiging. “Dat past niet bij mij. Je kunt pas de hoogte in als je basis goed is.” 

Meer keuze bieden bij koken op inductie

De afgelopen jaren lag de focus op het perfectioneren van de producten en het langzaam uitbouwen van het merk. Maar nu die basis is gelegd, is MAKUS klaar voor een volgende stap.

“De versneller komt er nu wel aan”, aldus Philippart. “We zijn nu bezig met financiering om in sales en marketing te kunnen steken.” Daarmee hoopt het merk een bredere doelgroep te bereiken.

“We trekken nu vooral consumenten aan die houden van mooie dingen, designliefhebbers. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat alle woningen in Nederland aardgasvrij worden, wat neerkomt op meer dan 6 miljoen inductiekookplaten in totaal. Het is toch fijn als meer mensen binnenkort weten dat ze op dat gebied iets te kiezen hebben.”

Merel Philippart (tweede van links) tijdens de uitreiking van de ASN Wereldprijs in 2018, waar MAKUS de Publieksprijs won. Foto: MAKUS
Merel Philippart (tweede van links) tijdens de uitreiking van de ASN Wereldprijs in 2018, waar MAKUS de Publieksprijs won. Foto: MAKUS

Nieuwe stap: onderzoek naar gerecyclede materialen

Ondertussen blijven ze bij MAKUS ook bezig met het verbeteren van hun producten. “We blijven kritisch op onszelf. De afgelopen jaren hebben we gebruikgemaakt van de materialen die er al waren, omdat onze focus in eerste instantie lag bij het oriënteren of er ruimte binnen de markt was voor ons product. Maar nu we weten dat dat zo is, willen we de markt ook echt gaan veranderen. We praten nu bijvoorbeeld met verschillende partners uit de keten over de mogelijkheid om te recyclen.” 

Er valt in de keukensector nog veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid, is de overtuiging van Philippart. "Daarover nadenken, daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Voorlopig biedt inductie nog genoeg uitdagingen, maar ik heb nog genoeg ideeën voor andere duurzame producten die wel een makeover kunnen gebruiken. Ik geloof echt dat design een belangrijke rol kan spelen bij de transitie naar een duurzame maatschappij.”

Lees meer over duurzame bedrijven: